BLOG
A MUNKAVÁLLALÓKKAL KÖZÖSEN ALAKÍTOTT IRODA
EGY HAZAI ÉS NÉGY KÜLFÖLDI PÉLDA, OLYAN TERVEZÉSRE, AMELYNEK KIALAKÍTÁSÁBAN AZ ALKALMAZOTTAK VETTEK RÉSZ
"A társalkotás arról szól, hogy a munkavállalók igényeikhez mérten alakítják ki munkaterüket, és aktívan irányítják a munkakörnyezetükben bekövetkező változásokat" - írtuk az UX megközelítés elfogadásáról az irodatervezésben. "A munkavállalók meglátásainak összegyűjtése kulcsfontosságú ahhoz, hogy a munkaterek hosszabb ideig relevánsak maradjanak. Az UX-elvek olyan tereket hoznak létre, amelyek támogatják a jólétet és a termelékenységet. Az alábbiakban bemutatunk négy olyan teret, amelyek élen járnak az együttműködő tervezésben.
A vállalati kultúra összeegyeztethető a közös alkotással
Egy gyógyszeripari vállalat új zürichi irodájának tervezésénél a felhasználóközpontú megközelítés szolgált alapul. A munkaterületet az Ippolito Fleitz Group tervezőcéggel közös vitakörök és workshopok alapján alakították ki. A felhasználókkal tartott ülések adataiból kiderült, hogy a dolgozók feladatainak jellege a nap folyamán változik, és egyensúlyt követelt meg az egyéni és az együttműködő munkaterületek között. Az így kialakított terv a rögzített munkahelyeket egy nyitott és zárt területekből álló hálózatra cseréli, amely a nap folyamán alkalmazkodik ezekhez a váltásokhoz. A rugalmas munkaterület olyan szabadon álló bútorokkal, mint a mozgatható, whiteboard felületekkel ellátott falak, amelyek kisebb tárgyalótereket hoznak létre, otthont adnak a rögtönzött együttműködésnek. Az együtt alkotás, a tervező és a dolgozók közötti együttműködő megközelítés lehetővé teszi, hogy az irodát ténylegesen használók egyéni és kollektív igényeire összpontosítsanak.
A közös alkotás produktív terek megteremtését teszi lehetővé
Közel 900 alkalmazott dolgozik a Sony Music Entertainment UK King's Cross-i telephelyén, amelyet a MoreySmith nemrég fejezett be. A központ a munkaterületeket élőzenei rendezvényhelyszínnel, privát tanulószobával, fotóstúdiókkal, audiovizuális szolgáltatásokkal és tetőterasszal kombinálja. A tervezés befejezéséhez a MoreySmith kiterjedt kutatást végzett, és egy ideig a Sony Music Entertainment korábbi londoni irodájában dolgozott, felmérve az alkalmazottak igényeit. A MoreySmith vizsgálata szerint a felhasználók leginkább jobb akusztikát, több természetes fényt és rugalmas munkaterületeket igényeltek, és ezek az elemek mind megjelentek az újratervezett irodában. Ha a felhasználóknak megadjuk a lehetőséget, hogy maguk határozzák meg az iroda azon paramétereit, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy a legproduktívabbak legyenek, az egy jól működő munkahelyet eredményez.
A munkavállalók által irányított tervezés határozza meg a poszt-pandemikus munkahelyet
A Gensler kísérleti tanulmányok és felmérési adatok alapján újította fel seattle-i irodájának ötödik emeletét, figyelve a dolgozók véleményére arról, hogy hol tudnak a legjobban összpontosítani, együttműködni és tanulni. Új helyiségtípusokat és funkciókat integráltak, például tárgyaló-, társalgó- és egyéni munkaterületeket, hogy a különböző preferenciáknak és a dolgozók neurodiverzitásának is megfeleljenek. Olyan privát terek is helyet kaptak, mint a wellness-szoba, az anyák szobája és az egyéni telefonfülkék. A szociális területek munkapontokként is funkcionálnak, eltérve a pandémiát megelőző iroda formalitásától. Azáltal, hogy meghallgatják, hogy a munkavállalóknak valójában mire van szükségük, a munkahelyet rájuk szabták annak érdekében, hogy jól érezzék magukat. Az alapvető emberi szükségletek kielégítése a munkahelyi elégedettség és termelékenység előfeltétele.
A közös alkotás biztosítja a térbeli tartósságot
Az Aspekt Office dán dizájnstúdió vezette a Copus márka- és kommunikációs ügynökség koppenhágai Frederiksbergben található irodájának újratervezését. A minimalista belső tér a skandináv és a japán dizájn elemeiből merít. A melegséget a tölgyfa felületek hordozzák magukban, melyet néhány jól elhelyezett élénk színű, fém kisbútor ill. kiegészítő tesz hangsúlyossá. Az ügynökséget nagymértékben bevonták a tervezési folyamatba. A tervező a dolgozók visszajelzéseit is beépítette a koncepcióba. Ez arra az elképzelésre csapott le, hogy azok, akik egy adott teret használnak, tudják a legjobban megérteni, hogy mit kell tartalmaznia a térnek ahhoz, hogy a leghasznosabb legyen. Egy iroda idővel való relevanciájának biztosítása azt jelenti, hogy meg kell érteni a felhasználók igényeit. Ki tudná jobban elmondani ezeket az igényeket, mint maguk az alkalmazottak?