MI IS EZ?
A Works Well egy módszertan, egy szemlélet amelynek mentén a vállat vezetőségi és végrehajtó szervezeti tagjai egyaránt egy egyensúlyi állapotot keresnek az emberi szükségleteke és a fizikai természeti környezet között mely mindkét oldal számára biztosítja fenntarthatóság értékét.
FENNTARTHATÓSÁG
Az erőforrások megóvása mellett egy folyamatos adatalapú fejlődés biztosítása, mérhető hatékonyságnövelés és employer branding támogatás!
MIT TARTALMAZ, MIT KAPOK ÉRTE?
A program 3 fő pillérre támaszkodik.
TANÁCSADÁS
1T.a
Audit: a meglévő wellbeing stratégia felmérése közös értelmezése, fő mérőszámok és változtatások meghatározása, érzékenyítés, bevezetés és az első év utáni visszamérés.
1T.b
A sikeres bevezetés után pedig folyamatos support: monitorozás, átalánydíjas szolgáltatásként.
1T.c
A tanácsadás opciós modulja a Works Well eredmények kommunikációja és PR -Employer branding támogatása (pályázatok, díjak, társszervezetek integrációja, valamint a kommunikáció támogatása).
TERMÉK
Tárgyak, eszközök és szolgáltatások, szolgáltatók bekapcsolása.
Ilyen megoldások például:
2T.a:
Mentális jólléti érzékenyítő programok, tréningek, de konkrét tárgyak, eszközök, játékok, vagy stimuláló illetve relaxációt támogató berendezési tárgyak, felületek, belsőépítészeti vagy más épített környezeti megoldások.
2T.b:
Egészségmegörző, életmódorvostani, vagy más preventív program, ezeket támogató eszköz, kiegészítő, étkezési kultúrát támogató megoldás, oktatás stb.
Ergonómiai kiegészítők,létesítmény üzemeltetési megoldások, oktatás, fejlesztés.
2T.c:
Szociális érzékenyítés, workshopok, kapcsolódás kultúrájának erősítő megoldásai, CSR programok, pénzügyi kultúra oktatása, minden olyan megoldás mely a dolgozók mindennapi élethelyzetét javítja, gyorsítja, olcsóbbá, környezettudatosabbá, tervezehetőbbé teszi.
TECHNOLÓGIA
3Ta: Minden olyan szoftveres és analóg mérési, támogatási, adatgyűjtési technológia, mely a hatékonyság visszamérését és a tervezhetőséget támogathatja.
A három komponens egyenrangú használatával és a gondosan kiválasztott megoldások halmazával egy olyan szervezetre szabott programot és kezdő változásmanagement csomagot majd folyamatos support szolgáltatást kapnak a cégek melyek biztosítják az elért eredmények fenntartását és a jövőben megjelenő új megoldások integrálását. ( minden alá!)
MILYEN PROBLÉMÁKAT OLD MEG?
A jelenlegi gyakorlatban az emberi- üzleti – környezeti faktorok területére több és általában külön szemlélettel bíró szakember volt megbízva. A klasszikus HR, termelés és vagy szolgáltatás és üzemeltetés szakemberek kiegészültek további társ szakmákkal: Employer branding, belső pr, employee satisfaction manager, office manager, mood manager, facility manager, jólét mentor, health and safety manager, üzemeltetési vezető, műszaki vezető, ingatlanhasznosítási vezető, fenntarthatósági vezető, ESG tanácsadó, CSR vezető, csak hogy náhányat említsünk.
Az átfogó és kiegyensúlyozott magaszintű vállalti wellbeinget szolgáló szemlétetet azonban ilyen sok felelős között nehéz volt biztosítani.
Az ezeken a területeken dolgozók versenyeztetési, beszerzési, logsztikai és koordinációs és folymatos fenntartást biztosító saját erőforrása sokszor nem volt elégséges, ilyen módion befeketetés megtérülése is kérdésessé vált.
A Works Well az erőforrások leg optimálisabb kihasználását is biztosítja. Mindenki azt csinálja maihez eredetileg a legjobban ért.
MILYEN TOVÁBBI ELŐNYÖK KÖVETKEZNEK AZ ALKALMAZÁSÁBÓL?
A Works Wellben működő cégek közvetlen üzleti eredményein túl olyan további közvetett előnyöket is elérhetnek mint a belső szakmai kompetnciák közötti feszültségek csökkenése, jobb kkkordináció, munkatársi elégedettség, belső PR erősödése, külső vállalati érték növekedése employer branding.
A jól szervezett folyamatoknak és adatgyűjtésnek köszönhetően a későbbi pályázatok, minősítéseken való indulás is gyorsabb, hatékonyabb és költséghatékonyabb lesz.
HOGYAN ZAJLIK A WORKS WELL FOLYAMAT?
A kezdeti folyamat 4 lépésből áll.
1.) felmérés, audit és hajlandóság azaz az elköteleződés vizsgálata
2.) A szükséges szolgáltatások, és technológiák megtervezése, személyre szabása, és KPI-ok meghatározása.
3.) A szolgáltatások, bevezetése, működtetése.
4.) Mérés és értékelés és újratervezés kultúrájának bevezetése.
Minden vállalat kap egy saját Works Well projekt managert akinek a képzettsége biztosítja ezt az átfogó szemléletet képvisleni tudja és a projekt minden fázisában a bevont tanácsadókat, és szolgáltatókat koordinálni, ellenőrizni tudja.
Ő tulajdonképpen a fő döntéshozó legfőbb bizalmasaként annak felhatalmazásával fog működni.
A program 2 fő szakaszból áll.
A Program állítás:
A bevezetés szakasza ahol az audit és a vállalati kultúra részletes megismerése miatt minimálisan 12-18 hónappal érdemes számolni ( de minimum 4 évszakkal)
A Support
A fenntartás ideje alatt a projekt manager folyamatosan ellenőrzi a fenntartott Works Well színvonalat, beszállítókat, illetve a belső folyamatokat programokat. Szükség esetén az alacsonyan teljesítő, vagy más okból leváltásra, kiváltásra kerülő szolgáltatók
MIÉRT JÖTT LÉTRE, MI A CÉLJA?
Az ember az egyik legértékesebb és talán a legbonyolultabb erőforrás a Világunkban.
A Vállalatok és szervezetek célja ezt az erőforrást a lehető leg hatékonyabban használni, de természetesen egy olyan fenntartható módon, hogy ez az értékteremtő képesség a legtovább fennmaradjon sőt fejlődjön, erősödjön, illetve további készségekkel kiegészüljön. Az emberi oldalról felmerülő kérdéseket a HR szakma a vállalati egészségmegtartó szolgáltatók és felügyelő Szervezetek egész hadserege vigyázza.
A munkavégzés és a gazdasági tevékenységek hatását a természeti, épített és a szociális környezetre gyakorolt hatását számtalan módon kezelik a legkülönbözőbb incentivák, ajánlások, programok, világgazdasági célprogramok, minősítő rendszerek,keretrendszerek, üzleti auditok, és nem utolsósorban a törvények. ( ENSZ: SDG, CSR, ESG)
Ki -ki ezekből a megoldásokból válogat az iparágának leginkább megfelelő módon, vagy éppen úgy hogy melyik által várja rövidtávon a leggyorsabb eredményt, vagy melyik törvényi előírás be nem tartása jelenti a legnagyobb fenyegetést számára.
A vállalatvezetők nincsenek könnyű helyzetben amikor a megfelelő alkotóelemeket kell kiválasztaniuk és erőforrásokat allokálni ezekhez. Erre nincsenek felkészülve.
Csinál mindenki valamit, költ X összeget, de az eredményességéről legtöbbször nincsenek adatok. Vajon a 2 napos csapatépítő vagy egy szűrőbusz a gyárudvaron egy hétig adja e a gondoskodás érzését jobban?
A keddi gyümölcstál és a csütörtöki home officeból visszacsábító pizza ebéd avagy a szerdánkénti, munkaidőben kérhető irodai masszázs arat e nagyobb sikert?
Valaki akkor jönne vissza szívesebben a home officeból ha lenne csendszoba, vagy telefonfülke avagy inkább jó nagy lockert szeretne amiben a sisakja is elfér meg az össze személyen tárgya amit reggelente kipakol a nem dedikált asztalához?
Nagy dilemmák: munkavállalói igények, üzleti folyamatok, terek, tárgyak, technológiák, és juttatások keverednek ilyenkor a vezető fejében és a kétely: mi mennyit hoz és mennyit visz, és leginkább ki tudja mindezt átlátni?
Amikor egy -előre elfogadott - szemlélet szerint az emberi és környezeti faktorok tökéletes összhangban dolgoznak egymással.
Ez a Works Well keretrendszer.
MIÉRT MINKET VÁLASSZON?
Három évtizede, több száz lezárt hazai projekttel a hátunk mögött és nemzetközi gyakorlat megosztásával behozhatatlan szakmai előnyünk van a hazai piacon.
Ezt a fejlődést három fő részben tudjuk bemutatni:
1994-2000
Bútorfelhalmozás és kommunikációs csatornák kialakítása
Az Europa Design eredeti küldetését úgy határoztuk meg, hogy: „emeljük európai színvonalra a hazai irodakultúrát”. Ennek megfelelően a jógyakorlatok folyamatos importja és terjesztése és ennek tudatosítás elsődleges eszközünkké vált.
A 90-es években ez nagyon termékfókuszúvá vált, mivel a munkakörnyezeti piac fő kihívása elsősorban a tárgyi feltételek – bútorok, irodatechnika, - illetve a kezdő digitalizáció volt.
Csapatunk ekkor már 500 sikeresen befejezett munkahelyi tanácsadási és irodaberendezési projekt tapasztalatával rendelkezett valamint 40-re növeltük a beszállítóink körét. Fontos kiemelni, hogy ebben az időben és szinte csak ebben az időben volt igen jellemző a privatizáció, és a multinacionális vállalatok által diktált idegen, illetve új típusú munkakultúra, és ezzel együtt járó irodai környezet kialakításának igénye. Ez igen magasszintű változásmanagement képességeket igényélt. Műszaki területen ugyanúgy mint humánerőt érintően új elveket minősítéseket, működési megoldásokat kellet folyamatosan edukálni, bevezetni és fenntartani. Sok cég ekkor találkozott először a desk sharing, a garázs rendszer, a clean desk policy,vagy akár az agilis munkavégzés kifejezésével, hogy csak néhányat említsünk.
Nem volt elég ezeket az elveket bevezetni és berendezni ezeket az irodákat, de ezen jógyakorlatoknak a hírét is kellett vinni a szakmák között és a végfelhasználók felé egyaránt.
A Designer és építész társadalom minőségi és nemzetközi szemléletű tájékozódását támogatandó -1995 -1998 között – társ alapítóként részt vettünk az Átrium magazin, valamint az Octogon magazin szakmai munkájában.
1995 -ben az Europa Design társ alapítója lett a Lakberendezők Országos Szövetségének és Feuertag Ottó alapítónk vállalati társelnöke lett az érdekvédelmi szervezetnek mely 29 után már 400 taggal rendelkezik.
A Vállalatvezetők, a Hr szakemberek valamint Facility management és ingatlan szakma kommunikációs igényeit elégítette ki az 1997-ben alapított OFFICE Magazin „ az üzleti élet infrastruktúrája „ alcímen futó – 127 oldalas 3 havi- szaklap. Az Europa Design 1998 -ban megszerezte a lap 100% tulajdonjogát.
A mentális jólét és művészet kapcsolatát és ennek támogatását több művészeti album, művészettörténeti kiadvány és aukciós katalógus publikálásával valósítottuk meg kiadói tevékenységünk keretei között: Fehér László, Polgár Galéria,Szalon folyóirat stb..
Mindezen saját kommunikációs tevékenységek mellett Feuertag Ottó és alkalmanként további kollégáink is több mint 100 szakcikket jelentettek meg az akkori nyomtatott szaklapokban:
Portál, Irodabútorok,Tojás, Irodatrend,octogon ….
lásd: www.euroapdesign.hu
Ezek az írások -nem pr cikkek- minden eseteben trendekről, kutatási eredményekről, nemzetközi kiállítások, vagy más eseményekről történő beszámolók voltak, és számtalan esetben előrevetítették a hozzánk később érkezett trendeket! Ezen trendeket mint meghívott óraadó a BME Mérnöktovábbképző Intézet Létesítménygazdálkodói másoddiplomás képzése keretin belül is megosztjuk évente.
A 2000-2015 évek.
Az Irodai ingatlanpiaci fókusz a DOT.COM rendszerváltásban.
A digitalizáció robbanásszerű előretörésével a munka világa is felgyorsult, és az addigra kialakult hazai iroda ingatlanpiac valamint az egyre tudatosabb Hr piaci jelenségek más fókuszt kívántak. Ezt mi az épített környezet, az ingatlanpiac nagy időszakának neveztük. A cégek eddigre már rájöttek, hogy a bérirodájuk, vagy saját tulajdonú környezetük és azok szolgáltatásai milyen közvetett hatással vannak az üzleti eredményeikre melyet a új forradalmian más igényekkel jelentkező Y generáció sajátos elvárásai jellemeztek.
Ebben az időben az Europa design a terméktervezők és belsőépítészek mellett szociológus és más bölcsész végzettségű szakemberrel erősítette csapatát.
Elindult a www.Spaceplan.hu weboldal is építészeti és ingatlanszakmai fókusszal, hiszen ezen területeken lehetett a legtöbb előnyt elérni, ezért ezen rétegenek saját nyelvezetű – immár online- kommunikációs csatorna biztosította a szakmai információk forrását.
A Magyar Építőművészek Szövetségének arculatváltását pro bono támogattuk és új online arculattal ünnepelhettük YBL Miklós 200. évfordulóját is, melynek összes nyomtatott katalógusát is elkészíthettük.
Ebben az időszakban az Építészfórummal közösen saját belsőépítészeti különdíjat alapítottunk a 4 legnagyobb Design Egyetem bevonásával.
www.europadesign.hu/ méd
Ezek az együtt működések során a szakmagyakorlók magán és állami szereplővel olyan szoros kapcsolatot alakíthattunk ki amely szintén felgyorsíthatta a korszerű elméleti és gyakorlati példák elterjedését konferenciákon, interjúkon, kiállításokon keresztül.
A Social media elterjedésével a kommunikációs csatornák vették át a nyomtatott sajtótermékek kiadói tevékenységének a szerepét.
Ennek az időszaknak a végén artikulálódott egy újabb kifejezés, az employer branding, mely a munkaadói márkaépítés céljaként kiemelt területként kezelte a munkakörnyezet fizikai aspektusát az irodai tereket, de már a home office támogatása is ebben az időszakban kezdett el szerepelni a szakmai kommunikációkban. Ezt az értékteremtést -tehát, hogy egy irodaház és a benne jól berendezett iroda miben tudja támogatni a dolgozói hatékonyságot – egy speciális rendezvénysorozat elindításával biztosítottuk. Ez a www.irodahazakéjszakaja.hu, mely alkalmával 150 vegyes érdeklődésű érdeklődő, szakmai tárlatvezetők segítségével tapasztalhatja meg a VALÓS élményeket – látványtervek és beállított fotók helyett- a terek és berendezések személyes kipróbálásán keresztül.
Ebben az időszakban már a belsőépítészeti irodák és a megerősödött lakberendező stúdiók is egyre nagyobb szerepet kaptak a szakma alakításában. Ennek a célcsoportnak külön oktatási programokat indítottunk, külföldi előadók meghívásával az immár már duplájára nőtt új bemutatótermünk 30 fős előadótermében.
Új üzletágként 2004 ben indítottuk el az Iroda Audit szolgáltatásunkat mely már ebben az időben is jóval meghaladta a hagyományos területi és eszközigényeket felmérő excel táblázatos kérdőíveket. A módszertanunk – angol, finn és Egyesült Államokbeli módszertanokra alapítva- ennél jóval mélyebben érintette a valós működési folyamatokat, ellenállási pontokat, valamint más Hr- és üzemeltetési elakadásokat is melyek feloldása után a megbízóink egy olyan jelentést és egy előremutató tervezési és működési leírást kaptak mely fenntarthatóvá teszi az új lokációban kialakított – és esetleg új munkamódszereket is magába foglaló - koncepciót.
Ezen időszakban vált intenzívvé az oktatói, továbbképzési valamint diploma munka opponensi együttműködésünk a 6 legnagyobb kreatívipari Egyetemmel. ( Nyugatmagyarországi Egyetem, Pécs Pollach, MOME, Obudai Egyetem, BME, Metu).
Ezekkel a hallgatókkal és oktatótársakkal azóta is rendszeres kapcsolatot tartunk fent és mint elkötelezett szakembergárdára tekintünk.
2016-2026
A Hunánfokuszú munkavállalói piac.
2016 ban saját (át) építésű - pontosabban felújított Bauhaus villaépület – székházban alakítottunk ki 530 m2-en szakmai rendezvényhelyszínt és bemutatótermet ahol az Europa Design központi tevékenysége is folyik a International Well Building Insitute WELL 2.0 minősítésnek megfelelő minőségeben. Ezt hazánkban elsőként saját irodánk regisztrálta 2018 ban. A rendszer lényege, hogy az irodai területeken belül kialakított tér, fizikai környezet, és ebben folyó folyamatok minden esetben adatokkal bizonyított módon és saját méréssel minősített módon a munkavállalók wellbeingjét biztosítják.
Ez a módszer a legszigorúbb és azóta is a legátfogóbb tanácsadási- kiépítési-minősítési és fenntartási rendszer amelynek célja nem csupán a dolgozók egészségmegőrzése, a hiányzások csökkentés, vagy akár a fluktuáció egyértelmű csökkentése hanem a munkával töltött idő hatékonyságának, tehát a termelékenység növelése is. Ez az a cél amelyet minden vállaltvezető szeretne elérni, de eddig nem tudta pontosan bizonyítva látni „ hr célú vagy annak látszó „ befektetéseinek megtérülését.
A rendszer lényegi eleme a mérés, és a visszamérés kultúrája, tehát a számadatokkal bizonyított ROI, illetve a rendszer képes az ESG jelentéshez főleg az S pillérben kiváló input adatokkal szolgálni lerövidítve a jelentéskészítés és audit folyamatokat.
A Well minősítés ilyen módon a HR fókuszú kommunikációnk fő üzenete lett. Elsőként hazánkban elindítottuk a Well minősítést támogató www,welliroda.hu oldalunkat és zárt szakmai linkedin csoportunkat is ahol ezt az értékrendet képviselők maroknyi csapatát igyekszünk összefogni.
A Well minősítés elveit minden oktatási programunkba beillesztettük és több mint 120 tematikus rendezvényt és prezentációt tartottunk építész, belsőépítész, ingatlanos és HR tanácsadók számára. A CSR Hungary -val együttműködésben a WELL Done különdíjunkat hazánk legjobb CSR megoldásaival pályázója kapja, aki ebben a szellemiségben a legjobb gyakorlatokat mutatja be. Az évente közel 100 pályázat értékelésekor is hatalmas mennyiségű jógyakorlattal találkozunk, melyek nem csupán a fehér de a kék és rózsaszín gallérosok világából is származnak, mely két utóbbit sokszor méltatlanul háttérbe szorítják..
2019 -ben indult Benefit Prize Award pedig munkakörnyezeti zsűritaggá választotta Feuertag Ottó-t, ahol mint fizetésen kívüli juttatásként kezelik a munkakörnyezetet további 13 más kategóriával együtt.
A COVID és az azt követő időszak új időszámítást indított, melynek a munkavállalói jóllét és biztonság már sokkal mélyebb egyéni wellbeing kérdéssé vált. Mint ahogy 1994 -ben a lakberendező szakmának- 2021.-ben a Wellbeing szakmának sem volt a szolgálatók felett álló szabályzó, érdekvédelmi és független oktatásszervezői, felügyeleti képviselete. Ezért 2022.-ben az Europa Design 4 további céggel közösen, valamint Feuertag Ottó -mint környezeti wellbeing társelnök- és számos Egyetemi oktatóval közösen megalapítottuk a WELLBEING Szövetséget.
Ebből hazai és nemzetközi szakmai körből származó legfrissebb kutatási, módszertani erőforrások, jógyakorlatok, technológiák egy igen komoly szakmai szűrőn keresztül kerülhetnek csak felhasználásra. Ez a szemlélet és módszertan, és kapcsolatrendszer tudja a jövőben is kiszűrni a wellbeing kalandorokat, önjelölt coachokat, és „csodaszereket „ eladni kívánó forgalmazókat és olyan szolgáltatókat akiknek se végzettségük, gyakorlatuk, de még olykor elérhető referenciájuk sincs nagyvállalati környezetben.
Ez a szigorú és folyamatos kiválasztási-ellenőrzési-fenntartható fejlődést is vizsgáló független support szolgáltatás csomag a legfontosabb pillére a Works Well megközelítésnek. Legtöbb esetben a következetes és előre meghatározott KPI-ok ( mérőszámok) szerinti folyamatos ellenőrzésre marad a legkevesebb erőforrás a cégek saját belső erőforrásaiból.
Ez a komplex feladat különleges képzettséget és speciális projektmanagement tudást feltételez, melynek képzésével a Wellbeing Szövetség foglalkozik a leg átfogóbb módon.
A kulcsa a 3 pillérű megközelítés melyet a WHO irányelvei szerint képvisel módszertanunk azaz a mentális a környezeti és a szociális-anyagi wellbeing egyidejű és egyenrangú meglétét.
Sok részlet képzést nyújtó szolgáltató lehet, hogy kiváló mentális jólétet hoz létre, de Pl.: az anyagi jólét esetén a tudáshiányból fakadóan a dolgozó wellbeingje hiányos lesz. Ezen pillérek összehangolása is külön feladat.
A Works Well keretrendszer hiteles képviseletéhez szükséges tapasztalatok, szakmai kapcsolatok és erőforrások, és felkészült szakemberek mind a 2 fő pillér - a fizikai és az emberi környezet – tekintetében megtalálhatóak több évtizede az Europa Designban.
Több mint 25 elismerés közül a legbüszkébben a European Business Award-ra vagyunk ahol 3400 hazai vállalkozásból nyertük el a nemzetközi zsűri Legjobb Munkakörnyezet és HR folyamatok kapcsolati nemzeti nagydíját. 2018-2019 ben is.
KAPCSOLATRENDSZER
Fontos megemlíteni, hogy több mint 1300 megrendelőnkön túl a több évtizedes oktatói, szakmai kapcsolatrendszerünk ( saját crm rendszerünkbe rendezve )olyan kiterjedt jövőbeni megrendelői vagy szakmai együttműködői kört jelent – magán, állami, non profit, irodai,ipari, mezőgazdasági – melyben a legkülönbözőbb szakterületeket és cégtípusokat is megtalálhatjuk.
Ezen rendszer komoly előnyt jelenthet hazai jógyakorlatok, referenciák vagy piaci benchmarkolás esetén.