PUBLIKÁCIÓK
KÖZÖSSÉGI TEREK VONZÁSÁBAN
Közösségi terek vonzásában - 2020
Világjárvány előtt, alatt és után is egyre inkább nő a közösségi területek nagysága és szerepe az irodákban. Nézzünk néhány példát berendezésükre az Europa Design referenciáiból.
A digitalizáció, az információáramlás felgyorsulásának hatására megváltoztak a munkafolyamatok, amelyek az irodák szerepét és berendezését is befolyásolják. A mintegy 10 évvel ezelőtt megszokott egyéni munkahely és a dedikált asztal helyét egyre több helyen váltja fel a csoportos és projekt alapú munkavégzés, amelynek során a munkatársak a feladatoknak megfelelően választják ki munkahelyüket. De még ha a nyitott irodai struktúrában mindenkinek meg is marad a saját asztala, akkor is egyre fontosabbá válnak a formális és informális megbeszéléseknek helyet adó közösségi területek. A munkavégzés hatékonyságát a kutatások szerint is növeli az információcsere, amely a munkatársak közötti, illetve az ügyfelekkel történő megbeszélések során jön létre.
A legjobb ötletek, megoldások egy fotelben vagy kanapén ülve és kávét kortyolgatva születnek, amikor áttekintjük egy projekt fázisait, vagy megoldást keresünk egy problémára. Több gyártó cég már évek óta a dinamizmust jeleníti meg az irodákban, ami a dinamikus ülésben, konferenciarendszerekben és könnyen átrendezhető terekben ölt testet. Ilyen gyártó cég a német Wilkhahn, amelynek ülőbútorai, 3D-s szinkronmechanikájukkal a mozgást segítik, többfunkciós asztalaik pedig egyaránt használhatók munkavégzésre, vagy prezentációhoz. Kreatív ülőbútoraik között több támaszkodó szék található, amelyek gyors megbeszélésekhez szolgálnak „ülep"támaszul.
De a bútorgyártók többsége a klasszikus asztal-szék-szekrény kombinációról egyre inkább a nagyobb kreativitást ösztönző ülőbútorok gyártására helyezi a hangsúlyt, amelyek állhatnak könnyen átrendezhető modul elemekből, sokféle kiegészítővel – kis asztallal, lámpával, polccal, csatlakozó lehetőséggel - növelve a komfortérzetet. Az irodában csak néhány órát dolgozó külsős tanácsadó munkatársak és ügyfelek számára létrehozott coworking terek – munkaasztalok, tárgyalók, - berendezésének alapkövetelménye a gyors átalakíthatóság, könnyű mozgatás, a kényelem és a kommunikáció elősegítése.
Sok esetben akusztikus szigetek is kialakításra kerülnek, magas elválasztó elemekkel, magas háttámlájú fotelekkel, kanapékkal, amelyek a bizalmas megbeszélések vagy az egyéni, nagyobb koncentrációt igénylő munkát is lehetővé teszik. A pandémiával jelentősen megnőtt a távmunka szerepe és gyakorisága, a munkavállalók idejük sokkal nagyobb részét töltik home office-ban, mint korábban. Az otthoni munkavégzéssel sokkal vonzóbbá vált az irodatér közösségformáló szerepe, felértékelődtek a szociális kapcsolatok, a személyes találkozók.
Valljuk be, sokkal vonzóbb lett az iroda, mint korábban, és a munkáltatók sokkal vonzóbb környezetet is teremtenek dolgozóiknak. A bútorgyártók pedig ehhez alkalmazkodva az otthoni kényelmet társítják a közületi funkció által megkívánt tartóssággal. A fertőzésveszély csökkentésére könnyen tisztítható, antibakteriális felületekkel és kárpitokkal jelentek meg. Természetesen az irodakialakításáért felelős cégeknek – tervezőknek, tanácsadóknak, ergonómiai szakembereknek, gyártó és forgalmazó cégeknek - az ügyfelekkel együtt nagy felelősségük van abban, hogy a bútorok kiválasztásával és elrendezésével is a biztonságot sugározzák, csökkentsék a fertőzésveszélyt és a személyes találkozókból adódó kockázatot. Ebben segít a megfelelő térkialakítás, illetve a térben elhelyezett üveg vagy átlátszó plexi elválasztó elemek.
Sanofi közösségi terek
A világ egyik vezető gyógyszeripari vállalata, a Sanofi, 2020-ban Budapesten alakította ki nemzetközi szolgáltatóközpontját, a Business Service Budapest Centert. Az iroda tervezésével megbízott LAB5 építésziroda olyan tereket hozott létre, amelyek többféle funkcióval, munkastílussal támogatják a központban különböző területeken dolgozó 200 szakértő munkáját. A tervezés folyamatában a munkatársak véleményét is megkérdezték, hogy az irodatér minél inkább megfeleljen az igényeiknek.
Az Activity Based Working koncepció alapján megvalósult irodatér egyaránt lehetőséget nyújt a hatékony munkavégzésre, az összpontosítást kívánó egyéni munkára, és a kollaborációt, kommunikációt igénylő tevékenységek elvégzésére. A Sanofi új központjában több olyan közösségi teret is kialakítottak, ahol a munkatársak találkozhatnak egymással, beszélgethetnek, kávézhatnak, relaxálhatnak. A Sanofi elképzelésének megfelelően, hogy a szolgáltatóközpont területi elhelyezkedése megjelenjen a belső terekben, a tervező LAB5 építészei jelzés értékűen jelenítették meg Budapest 5 jellegzetes helyét az irodatérben.
A lobbyban a Parlament színei - az arany, a mélykék, a piros – jelennek meg a szőnyegben, a bútorokban és a kiegészítőkben. Az étteremben a Budai Vár motívumai köszönnek vissza, itt főleg a pasztellszínek dominálnak. A kávézópulttal is ellátott Community Centerben a sok zöld növény és a sziklás hatást keltő padlószőnyeg idézi a Gellért-hegyet. A tereket és a munkatársakat összekötő utaknál pedig az Erzsébet és a Szabadság híd szerkezeti elemeit és színeit elevenítik fel a belsőépítészeti elemek, az oszlopok és falburkolatok.
A sok funkciót kiszolgáló tereket és az ezeknek megfelelő berendezést a tervezők a letisztult, kissé skandináv stílussal és a pasztell színekkel tették egységessé. Ennek szellemében választották ki a közösségi terek éttermi és bárszékeit, asztalait az Europa Designtól, valamint a foteleket és akusztikus ülőbútorokat.
Zoetis közösségi terek
A Zoetis Inc. a világ legnagyobb gyógyszer- és oltóanyag-gyártója háziállatok és haszonállatok számára. A költözés előtt is a MOM Parkban béreltek irodaterületet, így az átköltözés a Gellért toronyba nem jelentett nagy kihívást a projektmenedzsment csapatnak. A korábbi irodaterület osztott, külön bejáratos hátrányából indulva olyan új irodaterületet kerestek, ahol egy területen, kényelmetlen közlekedők és köztes lépcsőházak nélkül tudnak hatékonyan kommunikálni és dolgozni.
A tervezést a Cushman & Wakefield Design Build csapata végezte. A folyamat során egy olyan funkcionális irodatér kialakítása volt a cél, ahová a Zoetis dolgozói örömmel töltenek időt, így megfelelő arányban kellett vegyíteni az egyedi munkavégzésre és a kollaborációra alkalmas tereket. Az új iroda megtervezése speciális módon történt, mert javarészt a globális arculati kézikönyv adta a tervezési irányokat - kötött alaprajzi elrendezéssel, előírt szőnyegtípussal, rögzített színpalettával és a meglévő bútorok felhasználásával. Így csak néhány ponton kapott a belsőépítész csapat teljesen szabad kezet, mint pl. egyedi bútorok megtervezése, soft seating, terasz bútorok és design lámpák kiválasztása. Az előtér, a kávézó és az éttermi bútorokat az Europa Design termékeiből választották.
SMP Solutions Zrt.
Az SMP történetében, cégfilozófiájában és tevékenységében egymást erősíti az innováció és a tradíció. A több mint 30 éve működő cég alapítása óta elkötelezetten kínál hatékony megoldásokat az informatikai, bank- és biztonságtechnikai kihívásokra, a forgalmazáson át a rendszerintegráción és az üzemeltetésen keresztül a karbantartásig. A cég filozófiájának megfelelően – „Működő megoldásokat szállítunk" – egy jól működő, funkcionális, időtálló iroda kialakítása volt a cél a cég hatékonyságát növelő, 21. századi korszerű IT megoldásokkal. A cég nyitott, transzparens filozófiája tükröződik vissza az üvegfalakkal elhatárolt átlátható terekben.
A belsőépítészet Frank György belsőépítész tervei nyomán valósult meg: „Az irodaterület tervezése közös munka volt megbízónkkal. Határozottan tudták, hogy mit akarnak: visszafogott, igényes tereket, kerülve a divatos formai poénokat. Jól érezni magukat a munkahelyükön, és mint employer brand is vonzó környezetet kínálni a fiatal mérnököknek, informatikusoknak." A munkatársak feltöltődését szolgálják a közösségi terek, kávépult, étterem, az elvonulást is lehetővé tevő telefonfülkék. Az Europa Design által szállított bútorok kiválasztásánál az esztétikai és design szempontok mellett fontos volt a funkció, a megbízhatóságot, és a hosszú távú gondolkozást képviselő kiváló minőségű megoldások.
Telenor – Astoria coworking
Az Astorián található flagship store átalakításával a Telenor a Pyxis Nautica tervezőcsapatát bízta meg. A belsőépítészeti kialakítás meghatározó célja volt, hogy olyan letisztult elemekkel, felületekkel dolgozzanak, ami 5 év múlva sem lesz elavult, a telekommunikációs eszközök és a különböző világító, színes reklámanyagokhoz kellően neutrális hátteret biztosítson és egy esetleges brandváltás új színeihez, logóihoz is könnyen illeszkedjen. A belsőépítészeti koncepció lényege az volt, hogy az ügyfelek inkább úgy érezzék, hogy egy barátságos, kávézó hangulatú térbe érkeznek egy rideg, ügyintézésre szolgáló, high tech üzlet helyett.
Ezt a hangulatot segítik az Europa Design bárszékei és ülőbútorai. Az üzlet nem egyszerű értékesítési pont, hanem közösségi irodaként is funkcionál, ahol bárki foglalhat magának akár egy asztalnyi területet vagy a három tárgyalóhelyiség valamelyikét. A Telenor megoldása azonban egy gyors, „on-the-go" megoldásra, és nem a hosszabb tartózkodásra sarkall. A szolgáltatás részeként nemcsak „asztalt és széket" kapnak a vendégek, hanem az ideiglenes irodai munkához minden egyéb infrastruktúrát, áramvételi lehetőséget és díjmentes szélessávú Hipernet-elérést is. Ezzel a lépéssel a Telenor kilép a telekommunikációs cég hagyományos kereteiből, hogy egy teljesen új piacon nyújtson új, alternatív megoldást.
Az építészfórumon megjelent cikk linkje