wishlist

Raktár lista

wishlist del
A lista sorrendje módosítható Drag & Drop -al!
HU | EN

BLOG

INTERJÚ A SZENT ISTVÁN KIRÁLY MÚZEUM ÚJ KIÁLLÍTÓHELYÉNEK ALKOTÓIVAL

INTERJÚ A SZENT ISTVÁN KIRÁLY MÚZEUM ÚJ KIÁLLÍTÓHELYÉNEK ALKOTÓIVAL Irodabútor,EuropaDesign, SoliumRegni, MédiaÉpítészetiDíj, KernOrsolya, KarácsonyTamás, GerzsenyiTibor

Összművészeti alkotás – a Szent István Király Múzeum új kiállítóhelye


Kern Orsolya, Karácsony Tamás és Gerzsenyi Tibor építészek a Solium Regni – Koronázó Bazilika Nemzeti Emlékhely Látogatóközponttal, az ikonikus Alba mozi felújításával, a Szent István király és utódai koronázó templomának kőmaradványait befogadó kiállító térrel nyerték 2024-ben a Média Építészeti díj Europa Design belsőépítészeti különdíját.


Az alkotókat a több művészeti ágat egymáshoz kapcsoló, egymással összhangot alkotó tervezési folyamat együttes eredményéről kérdeztük, ahol a múlt szakrális és ikonikus elemei modern megvilágításban kerülnek közel a látogatókhoz.

Karácsony Tamás: Egy tanulmányterv készítésére kértek fel bennünket, melyben azt vizsgáltuk, hogy mire is használható a székesfehérvári volt Alba mozi közel 100 éves épülete. Az épület ekkor már 15 éve használaton kívül volt, elhanyagolt, magára hagyott állapotban. A javasolt funkció a koronázó templom köveinek befogadása, bemutatása volt. Első körben az építészeti feladat fogalmazódott meg, de a kezdetektől tudtuk, hogy a tervezés szerves része lesz a koronázó bazilika kőmaradványainak helyet adó kiállítási tér, és maga a kiállítás is. Korábban terveztünk három múzeumot, amelyből kettő megvalósult, egyik Veszprémben a Dubniczay-palota, másodikként a Paksi Városi Múzeum. A két megvalósult múzeum esetében a művészeti gyűjtemények darabjainak az installációi is a tervezés részét képezték. Azok közé az építészek közé tartozunk, akik örömmel kezelik egységben az építészetet, a belsőépítészetet, akik komplexen gondolják végig a tervezési folyamatot, beleértve többek között a grafikát és a tárgytervezést is. Ezért a két korábbi és a mostani kiállító tér tervezésekor is olyan csapatot állítunk össze, ahol egymással szót értő és egy hullámhosszon működő szakemberek, művészek dolgoznak együtt.


- Kik működtek közre a tervezési folyamatban?


Karácsony Tamás: Kern Orsolyával és Gerzsenyi Tiborral fogtuk össze a tervezési folyamatot. De természetesen sok munkatárs közös erőfeszítése a végeredmény: kutatók, régészek, művészettörténészek, grafikusok, világítástervezők összehangolt évtizedes munkájának köszönhetően született meg a kiállító tér, a kiállítás.

Gerzsenyi Tibor: Egyrészt meg kellett ismerkednünk a megújításra váró épület kapcsán Székesfehérvár 30-as évekbeli fejlődésével, az Alba Mozi építéstörténetével és természetesen magával az épülettel, az épített örökséggel.  A megismerés másik szála évszázadokkal korábbra vezetett minket, a Szent István által alapított koronázó-templom keletkezésének, a többszöri átépítésének és a pusztulásának különböző korszakaival illetve a kutatás történetével ismerkedtünk.  A kilencvenes évek derekán Biczó Piroska régész vezette a székesfehérvári ásatásokat, és kezdeményezésére ebben az időszakban alakult meg - kiváló művészettörténészek részvételével - a középkori Szűz Mária-prépostsági templom örökségével korszakonként és témacsoportonként foglalkozó kutatócsoport. Már a tervezés korai fázisában rendszeressé váltak azok az emlékezetes Műegyetemi kerekasztal-beszélgetések, ahol a téma legjobb ismerőitől hallhattunk a történelmi vonatkozásokról, a templom egyes építési periódusairól és a templom pusztulása óta előkerült és megőrzött leletanyagról.

Úgy gondolom, hogy ezek a beszélgetések indították, alakították és inspirálták azt a tervezési folyamatot, melynek eredményeképp végül megszülethetett a kiállítóhely és a bemutatás tematikájától lényegében elválaszthatatlan téri világ, a ránk maradt örökség jelentőségéhez méltó, azt kellő alázattal szolgáló, és a döntéseiben arra sok rétegében rezonáló építészeti és társművészeti kialakítás.


- A hajdani Alba mozi is egy ikonikus épület volt, nem volt mindegy az átalakítás formája.


Gerzsenyi Tibor: 2014-ben, a tanulmányterv kapcsán, jártunk először a helyszínen, ami a székesfehérváriak generációi számára „a Mozi” volt.  Már első találkozásra is varázslatos helynek tűnt, ebben az elhagyatott, leromlott állapotában is szépnek láttam, egy helynek, aminek izgalmas múltja van, tele emberi történettel. Székesfehérvár 1931–38-as időszakát a dinamikus városfejlesztés időszakaként értékelhetjük, mely sok tekintetben az államalapító királyunk emlékezetéről szólt, és az országos jelentőségű jeles évforduló méltó megünneplése jegyében telt. A Várkörút, mely jelentős részben a középkori városfalat övező várárok vonalán épült ki, ebben az időszakban nyerte el mai képét, a város pedig számos példamutató minőségű modern épülettel gazdagodott. Az akkoriban emelt modern középületek sorába illeszkedik az id. Hübner Tibor (1897–1964) tervei alapján épült Alba mozi és bérház modernista épülete is – a Várkörút 32. szám alatt. Az 1939-ben megnyitott filmszínház már a legkorszerűbb tervezési elvek mentén formálódott, kitűnő akusztikával, a széksorok közé bevezetett szellőző levegővel fűtött impozáns nézőtérrel. A ház igazi titkát a tömb-belsőben rejti, hiszen az előcsarnokon át belépve, a kertben volt az a nagyvonalú méretekkel megépített moziterem, amelynek lepusztult állapotában is érezhető maradt egykori eleganciája. Ez az a pillanat, amikor az építész elkezd kötődni a házhoz, megszereti, kezdi óvni az értékeit. 


- Hogyan óvták meg az értékeket?


Gerzsenyi Tibor: Úgy gondolom, hogy itt leginkább a harmincas évekből ránk maradt örökség legfontosabb értékét, az ikonikus filmszínház impozáns nézőterét igyekeztünk megóvni és érzékeny módon továbbörökíteni. Az új múzeum központi tereként nem csak új funkció által igényelt kiállítótéri volumen egyszerű befogadására vált alkalmassá. Az egykori mozi-terem jól érzékelhető téri dimenziói között, a légterében „lebegő” galéria-dobozok segítségével olyan egyedi téri világot igyekeztünk teremteni, ami hangulati oldalról segítheti a látogatót e nagy jelentőségű témára való ráhangolódásban, és az ismeretek befogadásában.

Karácsony Tamás: Az új födémek a felmenő, íves falakra épített, szintmagas gerendákon függenek. Ez különleges feszültséget teremt – bár nem feltűnő, nem kiabáló jelenség. A függesztett dobozok kifelé nyitottak, befelé zártak – ezzel a földszint moziszerű zártságát sugallva. Belső terük eltérő karakterű. Az első emeletig leérő doboz keskeny, magas, ebből adódóan feszes tér, egyoldali bevilágítással – ez a gótikus faragványokat fogadja. A második emeleti terünk két oldalról intenzíven bevilágított, felszabadult világ, a társalgás, az eszmecsere, a játék tere.


- A kiállított kőmaradványok kiragyognak, élővé válnak a térben.


Gerzsenyi Tibor: Már a tervezés elején tudtuk, hogy itt első sorban a fénnyel, és esetenként annak hiányával szeretnénk dolgozni.  Erre inspirált minket a középkori templomok különleges kapcsolata a fénnyel és persze a befogadó épület múltja, a filmművészet és a mozi világa is. Igyekeztünk úgy dolgozni a természetes és mesterséges megvilágítással, hogy ennek az összművészeti alkotásnak minden aspektusában segítségünkre legyen.

Karácsony Tamás: A koronázó bazilikából megmaradt 4000 kőből mintegy 300 került be a kiállításra. A faragványok cizelláltsága, kidolgozottsága egyenértékű volt az akkori európai templomokon láthatókkal. Bátran mondhatjuk, hogy Fehérváron, a középkorban, egy minőségi épület fogalmazódott meg. A kövek legalább 4-5 épület anyagából maradtak fenn, a templom többször átépült, bővült, más szerkezeteket alkalmaztak, más stílusok születtek.

Izgalmas kihívás volt annak az érzékeltetése, hogy milyen lehetett az akkori bazilika, milyen rangot képviselhetett a középkori Európában. A fény meghatározó eszköz volt ahhoz, hogy ezt a töredékes anyagot helyzetbe hozzuk a térben. Mivel nem tudjuk pontosan hol helyezkedtek el a kövek, nem akartuk őket a „földhöz kötni”, megjelölhető szituációba helyezni. Lebegés érzetét keltve ez a térbeli bizonytalanság feloldotta az ellentmondást: a faragványok „súlytalanná” válva már kötetlenül játszhatták a főszerepet. A fény mellett a lebegő érzést a köveket tartó, átlátható műgyanta fokozza, amely transzparens, átereszti a fényt, ugyanakkor az öntőminták segítségével magabiztos kehelynek bizonyul. A különböző építési periódusokhoz tartozó faragványokat csoportosítottuk, mellettük könyvek segítik az összevetést az európai párhuzamokkal.

A mozi világára utal vissza a falra vetített mozgókép. Nem a megszokott oldalon, hanem a hosszoldal több mint húsz méteres szakaszán, három méter magas sávban folyamatosan peregnek a lassúra szerkesztett film elvont képkockái. Ezek mellet magyarázó képsorok is segítik az ismeretszerzést, egy-egy témakörhöz kapcsolódóan. Nincs fehér vetítővászon, és nincs teljes sötétség. A kettő közötti világ uralkodik a földszinten.


- A kiállítási tárgyak bemutatásával elérték, hogy a látogatók is be vannak kapcsolva aktívan a kiállításba, ezáltal össze tudnak rakni egy érzékelhető képet a bazilika hajdani állapotáról.


Gerzsenyi Tibor: Művészi színvonalukat tekintve a ránk maradt kőfaragványok magas mércével készültek, az akkori világnak a legjobb minőségét képviselik. Ez arra kötelezett bennünket, tervezőket, hogy minden, amit hozzáteszünk, mellérendelünk, ugyanilyen minőségben készüljön. Ez a szándék nem csupán az építészek által teljes körűen megtervezett kiállítási installáció és a különböző épületelemek társművészeti minőséget célzó kialakításában jelentkezik. A kortárs művészet alkotásai is jelen vannak a térben!
Karácsony Tamás: A felkért művészek a magas minőséget képviselik – a magasművészetet. Azonosulnak a középkori kőfaragók gondos, odafigyelő munkájával, ezzel is jelezve a bazilika nagyszerűségét. Alkotásaik fontos közvetítői, kiegészítői a történetnek. Szobrászművészünk (Drabik János) az egyes építési fázisok modelljeit készítette. Acél szálakból konstruált négy műve a templom nagyságának változását illusztrálja. Szándékosan nem épületszerű a modell, hiszen ma már csak az alaptestek nyomvonalait ismerjük. Mégis jó lett volna érzékeltetni a léptéket, a jellegzetes sziluettet, a könnyen felismerhető stílusjegyeket, minden konkrétum nélkül. Így az alaptestek pontosan metszett rajzolatából nő ki a lazán „firkált” térbeli alakzat. Festőnk (Dreher János) szilikát anyagú alkotása egy gótikus ablakrekonstrukció izgalmas háttere.


- Az élmény befogadását segítő lelassulás miatt a kiállítás ajánlható a cégeknek is elmélyülésre, mentális feltöltődésre.


- Gerzsenyi Tibor: A székesfehérvári Szent István Király múzeum új kiállítóhelye az államalapító királyunk által létrehívott székesfehérvári Nagyboldogasszony bazilika emlékezetéről szól, mely a korabeli Európa egyik legnagyobb jelentőségű temploma volt. Szerencsés módon a koronázó bazilika története itt olyan kiállítóhelyen, olyan egyedi és különleges építészeti-társművészeti keretek között kerülhet bemutatásra, ami dedikáltan ennek a témának a szól.

Számunkra az a legjobb visszaigazolás, ha minél többen felkeresik az új látogatóközpontot és a Solium Regni – kiállítást. Bízunk benne, hogy az egyéni és csoportos látogatók itt egyaránt emlékezetes kulturális élménnyel és fontos gondolatokkal gazdagodhatnak. 
Most visszagondolva, a lapidárium műfajában újat alkotni tulajdonképpen komoly kihívás volt. A közel egy évtizedes munka során alkotótársainkkal olyan kőtárat kellett elképzelnünk és megvalósítanunk, ami a XXI. század embere számára mutat fel értékeket, indukál gondolatokat és érzéseket és nyújt élményeket.  Amikor manapság Fehérváron van dolgom és bemegyek az épületbe, nagy megnyugvással tapasztalom, hogy élettel van tele az előcsarnok, jönnek a látogatók, érkeznek az iskolai csoportok. A ház gyakorta ad helyszínt színes kulturális eseményeknek, konferenciáknak, találkozóknak és az időszaki kiállítótér is kínál már megújuló programokat. Igen, tulajdonlóképpen ez volt a célunk!

Az Europa Design belsőépítészeti különdíj az építészeti és belsőépítészeti értékek közötti harmónia erősítését díjazza, különös tekintettel a közösségi épületekben folyó kommunikációt támogató belsőépítészeti, berendezési és más technológiai megoldások alkalmazására, vagy ezek továbbtervezési lehetőségeire.





CIKK AJÁNLÓ


A JÖVŐ IRODÁI

A jövő irodái europadesign,andreuworld,office,modernoffice,futureoffice,wellbeing,furniture
A jövő irodái: Terek, amelyek inspirálnak és összekapcsolnakA jövő...
2025-01-09

IMPACT REGGELI – A PROFIT ÉS AZ EMBERI JÓLLÉT...

Impact Reggeli – A profit és az emberi jóllét dinamikus egyensúlya Europa Design, Impact Breakfast, Impact Reggeli, wellbeing, 7D6 Wellbeing Solution
Impact Reggeli – A profit és az emberi jóllét dinamikus...
2025-02-11

HERMAN MILLER - BAY WORK POD

Herman Miller - Bay Work Pod hermanmiller,europadesign,pod,millerknoll,officepod
Herman Miller - Bay Work Pod:A jövő munkahelyének csendes menedékeAz...
2024-11-10

EHHEZ AJÁNLJUK



Insit Wilkhahn
termék információ
termék raktárlista

Insit

termék raktárlista

Bat Executive Akaba
termék információ
termék raktárlista

Bat Executive

termék raktárlista
# Akaba Nincs

Closed Bench BC6308 Andreu World
termék információ
termék raktárlista

Closed Bench BC6308

termék raktárlista

Closed Table CB49 Andreu World
termék információ
termék raktárlista

Closed Table CB49

termék raktárlista

Alya BQ1559 Andreu World
termék információ
termék raktárlista

Alya BQ1559

termék raktárlista

Brandy SO2997 Andreu World
termék információ
termék raktárlista

Brandy SO2997

termék raktárlista

Capri Executive SI1564 Andreu World
termék információ
termék raktárlista

Capri Executive SI1564

termék raktárlista

Beat RS0213 Andreu World
termék információ
termék raktárlista

Beat RS0213

termék raktárlista

REFERENCIÁK

MEYER & LEVINSON...

Meyer & Levinson Iroda

EATON...

Eaton Enterprises

BIMBÓ 5 ...

Bimbó 5  Coworking Center, Oktató Központ

EUROCOMM

Eurocomm

VATERA

Vatera

A WELL 11 FEJEZETE

The WELL Air concept aims to ensure high levels of indoor air quality across a building’s lifetime through diverse strategies that include source elimination or reduction, active and passive building design and operation strategies and human behavior interventions.

A WELL Air koncepciójának célja a magas minőségű beltéri levegő biztosítása az épület teljes élettartama alatt különböző stratégiák felhasználásával melyek magukban foglalják a káros anyagok levegőbe jutásának megszüntetését vagy csökkentését, az aktív és passzív épülettervezést és üzemeltetést, valamint az emberi tevékenységek által történő beavatkozások optimalizálását.

The WELL Water concept covers aspects of the quality, distribution and control of liquid water in a building. It includes features that address the availability and contaminant thresholds of drinking water, as well as features targeting the management of water to avoid damage to building materials and environmental conditions.

A WELL Water koncepciója az épületen belüli vízellátás minőségét, elosztását és ellenőrzését fedi le. Foglalkozik az ivóvíz rendelkezésre állásával illetve szennyezettségével csakúgy, mint a vízgazdálkodással kapcsolatos kérdésekkel, így kihatással van az építőanyagok minőségére illetve a környezeti körülményekre is.

The WELL Nourishment concept requires the availability of fruits and vegetables and nutritional transparency and encourages the creation of food environments where the healthiest choice is the easiest choice.

A WELL Nourishment koncepciója az épületet használók számára a friss zöldségek és gyümölcsök elérhetőségét és az épületen belül kínált táplálékoknak az átláthatóságát tűzi ki célul. Olyan környezet kialakítását támogatja, ahol az egészséges választás a legegyszerűbb választás.

The WELL Light concept promotes exposure to light and aims to create lighting environments that are optimal for visual, mental and biological health.

A WELL Light koncepció a természetes fény jelenlétét támogatja, a látási, mentális és biológiai egészség számára optimális világítási feltételek meglétére törekszik.

The WELL Movement concept promotes movement, physical activity and active living and discourages sedentary behaviors through environmental design strategies, programs and policies.

A WELL Movement koncepciója elősegíti a mozgást, a fizikai aktivitást, az aktív életet és elriaszt az ülő életmódtól a környezet megfelelő tervezésével, a különböző programokkal és irányelvek bevezetésével.

A WELL Thermal Comfort koncepció célja a produktivitás elősegítése és az ideális hőkomfort kialakítása az épület minden használója számára továbbfejlesztett hűtő-, fűtő rendszerek betervezésével, működtetésével és a rendszer személyre szabhatóságával.

A termikus kényelmet úgy definiálhatjuk, mint „az az állapot, amely kifejezi a termikus környezettel való elégedettséget és azt szubjektív értékelés alapján minősíti”. Szervezetünkben az állandó hőmérsékleti kényelmet a homeosztázis egyik területe a hőszabályozás biztosítja, mellyel egy élőlény bizonyos határok között fenntartja a testhőmérsékletét a környezeti hőmérséklet változása ellenére. Kiegyensúlyozza a hőnyereséget és a hőveszteséget annak érdekében, hogy a test belső hőmérséklete az optimális tartományban, 36-38 ° C (97-100 ° F) maradjon, ezt a hipotalamusz szabályozza.

The WELL Sound concept aims to bolster occupant health and well-being through the identification and mitigation of acoustical comfort parameters that shape occupant experiences in the built environment.

A WELL Sound koncepciójának célja az épületet használók egészségének és jólétének erősítése az akusztikai paraméterek javításával, hogy az épített környezetben tartózkodók is megtapasztalják az akusztikai kényelem előnyeit.

The WELL Materials concept aims to reduce human exposure to hazardous building material ingredients through the restriction or elimination of compounds or products known to be toxic and the promotion of safer replacements. Compounds known to be hazardous to the health of occupational workers and/or known to bioaccumulate or aggregate in the environment are also restricted and in some instances not permitted.

A WELL Materials koncepciója az emberek egészségét védi, az építőanyagokban fellelhető károsanyagok csökkentésével vagy teljes kiküszöbölésével és a megfelelő helyettesítő anyagok népszerűsítésével. Az egészségre veszélyes vegyületek felhasználását szintén szabályozza a WELL.

The WELL Mind concept promotes mental health through policy, program and design strategies that seek to address the diverse factors that influence cognitive and emotional well-being.

A WELL Mind koncepciója a mentális egészség elérését olyan rendelkezésekkel, programokkal és design stratégiákkal támogatja, melyeknek célja a kognitív és érzelmi jóllét kialakulásához való hozzájárulás.

The WELL Community concept aims to support access to essential healthcare, workplace health promotion and accommodations for new parents while establishing an inclusive, integrated community through social equity, civic engagement and accessible design.

A WELL Community koncepció célja, hogy támogassa az alapvető egészségügyi ellátáshoz való hozzáférést, a munkahelyi egészségfejlesztést és a szülők munkába való visszatérését, miközben befogadó, integrált közösséget hoz létre a társadalmi igazságosság, a polgári részvétel és a hozzáférhető formatervezés révén.

Innovation features pave the way for projects to develop unique strategies for creating healthy environments.

A WELL Innováció fejezete a projektek útját segíti, hogy egyedi és innovatív stratégiák kidolgozásával megteremtsék az egészséges környezetet.


olvass tovább...