BLOG
IRODAHÁZAK ÉJSZAKÁJA HETEDSZER
Idén is nagy várakozás elõzte meg az Europa Design és az Irodakeresõ közös irodai élménytúráját, a 7. Irodaházak Éjszakáját, amely a hagyományokhoz hûen az éjszaka leple alatt került megrendezésre. A többszörös túljelentkezésen túljutott mintegy 140 résztvevõ ismét olyan irodai és ingatlanpiaci helyszíneket fedezhetett fel, amelyek nagy része eddig ismeretlen volt a nagyközönség és a szakmabeliek számára.
Egis
Az izgalmas éjszakai túra az Egis kereskedelmi központjában (Lehel u) kezdõdött, ahol Pajor Mariann, az Egis vállalati kultúráért és a belsõ kommunikációért felelõs vezetõje üdvözölte a vendégeket. Ezt követõen Feuertag Ottó, az Europa Design alapító-tulajdonosa és az építész, Mauricio Flores avatta be a vendégeket a kollaboratív terek kialakításának, tervezésének a részleteibe.
A fõbejáratnál található közösségi munkatér nem véletlenül nyerte el 2018-ban „Az Év Közösségi Tere” díjat, hiszen nevéhez méltóan az egész cég együttmûködésével, a munkavállalói igények kollektív felmérésével és képviseletével jött létre.
Az Egis felismerve az irodai terek hatását a munkatársak jó közérzetére és a munka hatékonyságának növelésére, minden irodai munkát végzõ munkatársuk számára elérhetõ, a kommunikációt, az együttmûködést és a csoportos munkavégzést lehetõvé tevõ téregyüttest hozott létre. A recepciós, lobby, kávézó-étkezõ és terasz funkciókat magában foglaló terület kialakítását az Egis felkérésére az Ambiente, az építész-tervezõ Mauricio Flores és az Europa Design csapata végezte. Mindezt azonban az Egis munkatársainak a bevonásával, mégpedig az Europa Design által az irodai audit keretében elvégzett kérdõíves felmérés alapján. Ennek során, a szervezeti kultúraváltás jegyében az Egis dolgozóit elsõsorban arról kérdezték, hogy mi segítené a kollégáikkal történõ eredményes együttmûködést, a hatékony csoportmunkát. A válaszoló munkatársak nagy része a kisebb 2-6 fõ befogadására alkalmas tárgyalószigeteket nevezte meg, ahol a külsõ zavaró tényezõk mellõzésével nyugodtan bonyolíthatók le a megbeszélések. Emellett olyan könnyen átalakítható berendezésre merült fel igény, amely a feladatoknak megfelelõen gyorsan átrendezhetõ és ötletes, változatos megoldásaival segíti a kreatív folyamatokat, az ötletelést is. Az egyéni, koncentrációt igénylõ feladatok elvégzését, a laptopos munkavégzést és a nyugodt telefonálási helyszínt inkább a külsõ helyszínrõl érkezõ orvoslátogató munkatársak kezdeményezték.
Az irodai audit eredményének megvalósításához szükséges volt a meglévõ recepciós-fogadó-büfé tér átformálása. Az alapvetõ építészeti koncepció egy átlátható, letisztult tér megtervezése volt, amely a különbözõ bútorok elhelyezésével több funkció ellátását teszi lehetõvé. A korábbi büfé légtechnikai okokból is szükséges elforgatásával kinyílt az utca és a kert közötti tér, amely így tágas helyet adott a kollektív munkaformáknak. A kérdõíves megkérdezés során kiderült, hogy a munkatársak egyaránt igénylik az álló és ülõ helyzetû kommunikációs szigeteket, így a kollaboratív térben egyaránt helyet kaptak a magas asztalok üléstámaszokkal, illetve görgõs magas székekkel, valamint a kis dohányzóasztalok kényelmes fotelekkel. Az akusztikus, magas háttámlás kanapék és fotelek elvonulásra, fókuszmunkára is alkalmasak, a telefonbeszélgetések pedig külön telefonfülkében is bonyolíthatóak. A nyitott térben folyó kommunikáció szükségessé tette az akusztikus fali, és mennyezeti panelek elhelyezését, illetve a fotelek hangelnyelõ függönnyel történõ leválasztását. Az Egis munkatársainak többségénél felmerült a modernebb büfé és a nagyobb étkezõ igénye is, amelyet üvegfal választ el a lounge résztõl. Az építész, Mauricio Flores a gyógyszergyár tevékenységére is utaló kapszula formájú akusztikus bútort tervezett, amely több személy részére is lehetõvé teszi a megbeszélések nyugodt lebonyolítását. Mivel a megkérdezett dolgozók több mint fele a zöld környezetet és a növényeket jelölte meg a pihenést szolgáló tényezõként, a kollaboratív terekben kaspók kerültek elhelyezésre. Ezen kívül a terasz zöld füves részben végzõdik, így közvetlen kapcsolat jött létre a külsõ és belsõ környezet között. A kinti természet folytonosságát jelöli a zöld padlószõnyeg is a benti közösségi térben. Az építész által tervezett egyedi recepciós pultról rálátni az egész térre, mellette az akusztikus fotelekkel berendezett VIP váró kapott helyett, a bejárattal szemben pedig egy led fal, ami nemzetközi hatást ad a tereknek. Az Egis munkatársainak többsége gördülékenyebb kommunikációt és az információk könnyebb áramlását várta a felmérés szerint, amely meg is valósult az Europa Design által szállított bútorok inspiráló környezetében.
Az Egis székháza után a résztvevõk három busszal – köztük a jó hangulatról gondoskodó partybusszal – indultak tovább a Graphisoft Parkba, ahol elõször Hartmann Erik építész elõadását hallgatták meg az ipari és technológiai park történetérõl. Ezt követõen a résztvevõk átsétáltak a legutóbb átadásra került, és az Év Irodája versenyen 2017-ben az Év Új Ingatlanfejlesztése díjat elnyert Fogadó Épületbe, ahol Sugár Péter építész, a Radius B+S építészirodától ismertette a tervezés részleteit.
Graphisoft Park - Fogadóépület
A Graphisoft R&D egy 1982-ben Zuglóban alapított garázscégbõl nõtte ki magát, fejlesztette ki 1984-ben az elsõ 3D-s szoftvert, és vált az ArchiCAD a világ vezetõ szoftverévé a 3D tervezésben. A legjobb munkatársak megnyerésére már a kilencvenes évek végén az alkotó közösségek létrehozását segítõ csendes környezetet kerestek. Ehhez kitûnõ helyszínre leltek az egykori óbudai gázgyári terület szívében, a közvetlenül a Duna-parton elterülõ 16 hektáros zöldterületen, ahol eredetileg saját maguk számára kezdték meg az irodaházak építését. Aquincumon, a római település helyszínén, a régi értékek megõrzésével kezdték építeni a jövõt. A Parkban azóta 16 különbözõ méretû irodaház épült fel, amelyek zömében információtechnológiai és biotechnológiai cégek irodái és laboratóriumai találhatóak, de itt mûködik a Bojár Gábor által alapított Aquincum Institute of Technology magánegyetem is.
A Graphisoft Parkot a design és az építészet kedvelõinek nem kell bemutatni; az elsõ „G” épület immár 21 éves – a közelmúltban át is esett egy komolyabb ráncfelvarráson. Hartmann Erik a Park koncepciójáról mesélt: önkéntes visszafogottság a beépíthetõségnél, a legkiválóbb építészek és belsõépítészek a kivitelezésnél. A felszín alá terelt autók, rengeteg zöld felület, kapcsolat az élõ Dunával – az alapelvek nem változtak az elmúlt 21 év alatt. Ha hihetünk az este során felvázolt koncepcióterveknek – és miért ne tennénk – akkor a most feltárás alatt lévõ déli és északi területek is hasonló épületekkel gazdagodnak a következõ években, tovább bõvítve a jelenleg mintegy 6000 fõnek munkahelyet biztosító Graphisoft Parkot. A klinkertégla burkolat várhatóan továbbra is meghatározza majd az architektúrát, de mindig frissen, a modernizmus legjobb elemeit beépítve épülnek a házak. Sugár Péter szerint Magyarországra azt szokták mondani, hogy „követõ építészetünk van”, azaz nem nálunk találják ki a trenddiktáló megoldásokat, de elég jók vagyunk abban, hogy megítéljük, mi az, amit a korszerû irányzatokból - sallangoktól mentesen – érdemes adaptálni. A tavaly átadott 3000 négyzetméteres központi, ún. Fogadóépület jó példa erre, bár ez pont vállaltan elszakad a téglaburkolattól; ehelyett hatalmas üvegfelületek hirdetik az átláthatóság, a nyitottság filozófiáját.
Nem mellesleg, az Ilyés-Fekete Zsuzsanna, Kun Tamás, Sugár Péter építésztrió az általuk tervezett Fogadóépülettel Budapest Építészeti Nívódíjat kapott 2018-ban.
(Forrás: Rozsnyai Gábor Irodakeresõ)
Nem mellesleg, az Ilyés-Fekete Zsuzsanna, Kun Tamás, Sugár Péter építésztrió az általuk tervezett Fogadóépülettel Budapest Építészeti Nívódíjat kapott 2018-ban.
(Forrás: Rozsnyai Gábor Irodakeresõ)
AYCM
A VII. Irodaházak Éjszakájának utolsó állomásaként a 2001-ben felújított Ybl-Palotát tekinthettük meg, amelynek földszintjén az idén került kialakításra a 20 éves All You Can Move SportPass irodája.
A helyszínre érkezve Schneider Balázs, az All You Can Move SportPass ötletadója, a cég alapító ügyvezetõ igazgatója üdvözölte az Irodaházak Éjszakájának látogatóit, majd Nyári Atilla építész-belsõépítész mesélt arról, hogy a hatalmas, 600 nm-es L alakú teret hogyan bontotta szét a különbözõ osztályokra úgy, hogy a tér megõrizze légiességét, de mégis elváljanak funkcionalitásukban.
Az AYCM alapítói - Schneider Balázs és felesége, dr. Mihalik Zsuzsa - már két évtizeddel ezelõtt felismerték, hogy az is a cégvezetõk feladatai közé tartozik, hogy gondoskodjanak alkalmazottaik egészségérõl. Az AYCM SportPass megalkotásával olyan eszközt adtak a döntéshozók kezébe, amellyel sportolásra ösztönözhetik cégük dolgozóit, ráadásul megadva a választás lehetõségét, hogy mindenki az alkatának megfelelõ mozgást végezhessen.
Cégvezetõként azt az üzenetet kommunikálják, hogy törõdnek a munkavállalóikkal, hiszen fontos, hogy nem pusztán elkötelezettségbõl töltik az idõt a munkahelyen, hanem szeretnek is ott dolgozni és jól is érzik magukat, így lehet a cégnek lelke, gerince és komfortzónája. Ennek a jó közérzetnek a megteremtésében fontos eszköz az irodai környezet, olyan miliõ megteremtése, ahol jó hangulatban, örömmel dolgoznak a munkatársak.
Most a cég következetes építkezésének köszönhetõen az Ybl-Palota gyönyörû, tágas tereiben lehetõvé vált egy olyan irodai környezet megteremtése, amely jól tükrözi a vezetõség üzenetét ügyfeleik és dolgozóik felé, és méltón képviseli az eddig elért eredményeket.
A meglévõ épület keretein és adottságain belül alakítottak ki élhetõ, különbözõ funkciójú munkahelyeket. Szükség volt ügyfélszolgálati térre recepcióval és ügyfélváróval, csöndes és elmélyült munkára alkalmas IT és pénzügyi osztályra, valamint inspiratív sales és marketing osztályra is. Mindezek mellett fontos szempont volt a közösségi tér, a konyhák és tárgyalók kialakítása is.
Az ügyféltereket dr. Mihalik Zsuzsa a saját elképzelései szerint alakította és választotta ki, a back office és a tárgyalók berendezési tárgyait, bútorait, szõnyegeket és lámpákat is. Elsõrendû szempont volt az otthonosság és az, hogy a berendezésben visszaköszönjön a küldetésük. Nem véletlenül esett a választás az Europa Design bútoraira, amelyek a letisztult megjelenés és a modern design mellett a magas fokú kényelmet nyújtják a munkatársaknak. Különös figyelmet fordítva az ergonómiailag helyes ülés fontosságára, a világ vezetõ székgyártójának, az amerikai Herman Millernek Sayl görgõs irodaszékeit választották dolgozóik számára, amelyben garantáltan nem fáradnak el a nyolc óra munkavégzés alatt, legyen az ügyfélszolgálati, pénzügyi vagy értékesítési feladat. A vezetõk szintén a Herman Miller Aeron felsõ kategóriás irodai székében dolgoznak. A 20. évforduló alkalmából dr. Mihalik Zsuzsa az arany színt választotta ki vezetõ motívumként az irodában, amely az ügyfélszolgálati tér mellett megjelenik a vezetõi irodában is. A 600 négyzetméteres irodatér egészére jellemzõ a világos alap színhasználat, amelyekhez minden helyiségben társul egy élénkebb árnyalat. Az ügyfélszolgálati térben az olasz DVO fehér íróasztalai és szekrényei mellett türkiz színû bársonyszékek kaptak helyet, amelyek jól illeszkednek az arany hatású tapétához, az arany színû szekrényhez és kiegészítõkhöz. A back office-ban a narancssárga szín bukkan fel a tapétán, a székek kárpitján és a lámpákon, a nagy tárgyalóban a zöld dominál, míg a vezetõi irodában az arany-bordó színhatás érvényesül. Az egyes osztályokat a tevékenységükre jellemzõ motívumokkal díszítették, az értékesítésen papagájos tapéta került a falakra, a pénzügyi igazgató trófeákat kapott, az ügyfélszolgálaton pedig a cool angel fekete napszemüvegben az jelöli, hogy mindent elintéznek kedvesen. A termékfejlesztésen a jógázó majmok és a biciklizõ nyulak, míg a nagy tárgyalóban 20-as évekbeli akrobaták hívják fel magukra a figyelmet. Az ügyfélszolgálati tér kényelmes és látványos várószigete mellett a munkatársak számára is kialakítottak két akusztikus szófából – Martex Inattesa - és kis fotelekbõl – Profim Sorriso - álló szigeteket, ahová elvonulhatnak beszélgetni és nem zavarják az asztaluknál dolgozó munkatársaikat. A mozgásra ösztönzõ SportPass-t feltaláló AYCM és az egészséges, komfortos irodai koncepciókkal foglalkozó Europa Design nemcsak az AYCM irodáinak a berendezésében mûködtek együtt. Mivel mindkét cég tevékenységének a középpontjában az egészséges munkavállalók állnak, közös platformra találtak a beneFit Prize zsûrijében. A díjat a Humánpolitika.com Közhasznú Egyesület hozta létre azzal a céllal, hogy megismertessék és elismertessék a munkavállalói jóllét programokat, amelyekbe egyaránt beletartozik a sport, a mozgás, és az ergonómiailag megfelelõ berendezés.