wishlist

Raktár lista

wishlist del
A lista sorrendje módosítható Drag & Drop -al!
HU | EN

RÓLUNK ÍRTÁK

HOME OFFICE A KORONAVÍRUS IDEJÉN .RÉSZ

HOME OFFICE A KORONAVÍRUS IDEJÉN .RÉSZ Irodabútor,

Home office koronavírus idején

2.rész

2020. október 21.


Cikksorozatunk első részében annak jártunk utána, miként kell(ene) reagálni a cégek vezetőinek a vírus okozta krízisre a cégen belüli kommunikáció és munkafolyamatok szervezés terén. A második részben azt vizsgáltuk meg, hogy milyenek az ideális otthoni munkakörülmények, milyen feltételeket kell biztosítani ahhoz, hogy az otthoni körülmények között végzett munka hasonló hatékonyságú legyen, mint a klasszikus irodai tevékenység. Beszélgetőpartnerünk Feuertag Ottó, az Europa Design alapító cégvezetője.


- Összeállításunk előző részében azzal foglalkoztunk, hogy kevés olyan cég van, amelyik felkészült a home office-ra történő részben vagy teljes egészében történő átállásra, és ezzel kapcsolatos stratégiát alakított volna ki. Sok munkaadónál hiányoznak azok az elképzelések, amelyek arra vonatkoznak, miként lehetne a klasszikus irodát a járványhelyzet miatt megkövetelt új paraméterek szerint átalakítani. Ám, kiderült, hogy azért vannak jó példák, és a cselekvés nem is feltétlenül a pénzen múlik: https://www.irodakereso.info/cikkek/irodapiaci-hirek/irodahaz-koronavirus-idejen. Lépjünk most tovább: mit tegyen az a munkaadó, aki azt szeretné, hogy a nem klasszikus irodában dolgozó munkatársának otthon is megfelelőek legyenek a munkakörülményei?

– A munkaállomás, illetve tágabb értelemben a munkahely nem csak egy irodaházban képzelhető el, hanem egy coworking irodában vagy – és mostanában ennek van különös aktualitása – otthon is: kicsit leegyszerűsítve ez utóbbit hívjuk home office-nak. Mielőtt kérdésére konkrétan válaszolnék, fontos, hogy lássuk, mi a helyzet ezen a téren ma Magyarországon. Pro Home címmel készítettünk egy saját kutatást áprilisban  arról, hogy milyen körülmények jellemzőek most azok körében, akik a munkaidejükben a cég számára otthon dolgoznak, illetve mit kellene tenni annak érdekében, hogy megközelítsük az irodai munkakörnyezet minőségét. A Pro egyszerre utal a professzionális jelzőre és arra is, hogy az otthoni munkáÉRT cselekszünk. Azt gondolom, hogy a home office kialakításáért a munkáltató kell, hogy elsősorban felelősséget vállaljon. Elöljáróban annyit, hogy ennek létrehozása egy nagyon komoly cselekvéssorozatból álló változásmenedzsment szemlélet  kell, hogy legyen, amelyet ugyanúgy kell elképzelnünk, mint egy normál irodai projektet.

Melyek a legfontosabb megállapításai a felmérésnek?

– Zárójelben megjegyzem, hogy a home office jogi szabályozása sem tökéletes, de mi most elsősorban az ergonomia terén fogalmaztunk meg kérdéseket majd pedig ajánlásokat. A Pro Home kérdőívünket 350-en töltötték ki. Az első kérdés arra vonatkozott, hogy hány órát dolgoznak home office-ban? A legtöbben azt válaszolták, hogy hat óránál többet, vagyis már nem a „gyorsan otthon befejezem az Excelt holnapra” kategóriáról van szó, hanem a tényleges munkáról. A „hány munkavégzésre alkalmas helyiség” kérdésre – nem meglepő módon – az egyet jelölték be a legtöbben, de elég sokan, a válaszadók 40%-a mondta azt, két vagy három helyiség közül választhat.

Ez azért bíztató, nem?

– Azt a tanulságot érdemes leszűrni, hogy ha karantén helyzet állna elő, amikor mondjuk a házastársaknak és a két gyereknek is szüksége lenne egy-egy elszigetelt helyre, akkor ez négy helyiséget feltételez, ami azért nagyon kevés helyen van meg. A magyar lakásokat nem erre találták ki.

Miért baj ez? Az egyterű irodában is hallom, látom a másikat, érzem a szagát, látom a mosolyát.

– Igen, de egy irodában a legtöbben hasonló munkát végeznek vagy legalábbis hasonló területen tevékenykednek, ami akár még inspiráló is lehet. A megkérdezettek 28 százaléka jelölte be, hogy ketten vagy akár hárman is dolgoznak egy otthoni helyiségben, egy légtérben, ami kifejezetten zavaró, nem könnyíti meg az elmélyült fókuszmunkát, és adatkezelési gondokat is felvet. És ha már légtér: 34 % tud otthon klimatizálni; ezt érdemes összevetni azzal az adattal, hogy az A kategóriás irodák 95% a klimatizált, igaz, hogy otthon szinte mindenki tud természetes módon szellőztetni, ami az irodaházakban viszont nem jellemző.

Oké, ezen a munkaadó nem sokat segíthet. Mi az, amiben viszont igen?

– A válaszadók 57%-a válaszolta azt, hogy megfelelő íróasztala van. Itt azt vettük normának, amikor legalább 72 centi magasra lehet állítani az írófelületet. A többiek a konyhapulton vagy az étkezőasztalon dolgoznak melynek a jellemző magassága inkább 75 cm, tehát sokaknak magas.Ennél is rosszabb a helyzet a székek esetében: mindössze 1,3% mondta azt, hogy haza tudta vinni a munkahelyéről az „igazi” székét.

Tudom, hogy Önnek a minőségi , ergonomikus irodaszék a jó értelemben vett mániája, 26 éve, az Európa Design megalapítása óta formálja Magyarországon az ezzel kapcsolatos szemléletet, de egy valóban korszerű darab, amelyen észrevétlenül, fáradtság és egészségkárosodás nélkül tudunk végigdolgozni egy napot, akár több százezer forint is lehet.


– Erre még visszatérünk, de az azonnali, tűzoltást jelentő megoldás tulajdonképpen nagyon egyszerű: a munkaadónak a home office első napján ki kellene szállítania a dolgozók lakásába a saját, benti széküket. Ez egyben válasz az előző kérdésére. A szállítás költségvonzata nem számottevő, mégis, ugrásszerű ergonómiai javulást érhetünk el. Igen, az Europa Design a kezdetektől próbál szemléletet formálni ezen a téren, de – és ha már az Excelt említette – egy minőségi széket tekinthetünk befektetésnek is: az, aki örömmel ül bele egy testre szabható, az emberi test anatómiáját a legmesszebbmenőkig támogató darabba, az bizonyíthatóan hatékonyabb munkát végez. Ha valakit kiír az orvos, mert a helytelen testtartással végzett munkától fáj a dereka, az mibe kerül a cégnek?

Mi a helyzet a számítógéppel?

– A ProHome kérdőívet kitöltők 78% használ notebookot, ami önmagában még nem túl érdekes, a gondot inkább a kiegészítők jelentik. Nem jellemző az ergonomikus billentyűzet, illetve a külön álló monitor használata, arról pedig csak a kérdőívet kitöltők 6%-a számolt be, hogy a monitor állítható karra lenne felszerelve. A notebook egy hordozható számítógép, melyet nem 8 órás folyamatos munkavégzésre terveztek kiegészítők nélkül. Tehát a hordozhatóság oltárán feláldoztak egy sor ergonómiailag fontos dolgot; az egész napos használat alatt a lefelé tekintő fejtartás  fárasztja a nyak környéki izomcsoportokat, és természetesen a gerincünk többi része is előnytelen pozícióba kerül. Továbbá terheli a kézfejet, csuklót a karokat, a szemet. A külön kamera és mikrofon és minőségi hangforrás is elengedhetetlenül fontos lenne egy telekonferenciához. A rossz kép és  hangminőség valamint a beszédértést zavaró egyébb tényezők igen komoly ergonómiai és azon belül is pszichés feszültséget okoznak. Az előző részben szót ejtettünk arról, hogy milyen hátrányban vannak azok, akik csak távolról követik a munkahelyi megbeszélést: kimaradnak az arcizmok finom rezdüléséből, az összenézésekből, az apró szemvillanásokból. Ha nincs megfelelő kameránk, illetve mikrofonunk, ez a hátrány még nagyobb; ha a fejhallgatónk nincs felszerelve aktív zajszűrővel, ha a laptop monitorja alulról, „tokából” mutat bennünket a többieknek, máris rosszul jártunk. Lábtámasza, professzionális egere is elkeserítően kevés otthonról dolgozónak van, és ezek mind apróságnak tűnnek, de a negatív hatásuk multiplikálódik: nem is biztos, hogy tudatosul az oka, de azt vesszük észre, hogy fel kell állnunk a gép mellől, járunk egyet, kivisszük a kutyát, elindítjuk a mosógépet.

Nem beszéltünk az adatbiztonság kérdéséről: a notebook kényelmes, hiszen az otthoni wifire kapcsolódva akár a kertben vagy a teraszon is dolgozhatunk. Ami igaz, de nem véletlen, hogy a munkahelyi rendszergazdák a legnagyobb veszélyforrásnak a wifi hálózatokat tartják az adatbiztonságra nézve. Itt is sok a tennivaló.

Egy felnőtt ember be tudja osztani az idejét és a feladatait, lehet, hogy a saját ritmusában sokkal jobban halad, mint a 9-től 5-ig tartó kötött munkaidőben.

– Persze, nagyon jó, ha a lábam körül doromboló macskát meg tudom simogatni, de az már veszélyes, ha a tengerimalac elrágja valamelyik kábelt. Mindez, amit elmondtam, rizikót jelent. Olyan kockázatot, amely a fókuszmunka hatékonyságát, végső soron a minőségét rontja: ne felejtsük el, ami elvonja a figyelmemet, zavarja a koncentrációt, az egyben időt is rabol tőlem. Hiába nyerünk naponta mondjuk másfél órát azzal, hogy nem kell a munkahelyünkre utazni, ha közben arányaiban több a zavaró megszakítás, illetve a nem megfelelő koncentrációval végzett munka.  

Nem beszéltünk még arról, hogy nem mindenki alkalmas a magányos munkavégzésre, pszichésen nincs felkészítve arra, hogy tartósan egyedül legyen egy otthoni munkaállomáson.

– A kommunikáció, a személyes találkozás például a kollaboratív terekben alapszükségletünk, ennek hiánya nem egyformán hat ránk, de vannak, akiknek ez komoly megterhelés. Amikor a főnök szóban vagy jelképesen megveregeti a válladat, „igen, jó lesz így, erre gondoltam”, sokaknak szárnyakat ad, és megújult lendülettel folytatódhat a munka. Otthon ez elmarad, és van, akinek a motivációja csökken, de van, aki letargiába csúszik, egyre gyengébb minőségű munkát produkálva. Érdekes , hogy néhányaknak biztonságérzetet nyújt  ha szoftveresen megfigyelhetik a monitorán végzett munkát.  A vezetők vállára is nagyobb terhet rak az otthoni csapattagok motiválása, a megfelelő bizalmi szint  elérése mindkét irányból.

Mi jelentheti a kiutat?

– A hardware-re vonatkozóan összefoglaltam a teendőket. Ezek beszerezhető, bérelhető,   eszközök, hiányuk komoly mértékben veszélyezteti a home office hatékonyságát, végső soron az egész vállalkozás sikerét, biztonságát,  használatuk viszont akár ugrásszerűen javítja a dolgozók közérzetét, teljesítményét és hatékonyságát. De ez csak a dolgok egyik fele.

Legközelebb olyan jó gyakorlatokról szeretnék beszámolni, amelyek apróságokból állnak össze, de csodákra képesek. Előzetes bíztatásként és receptként csak annyit:  csak motivált, testi-lelki egészségét megőrző, hatékony munkavállalókkal lehet egy vállalkozás sikeres home office-al kiegészített időkben is!

Folytatjuk…


https://www.irodakereso.info/cikkek/interjuk/home-office-koronavirus-idejen 


CIKK AJÁNLÓ


#@PROPOSAL_A@#

EHHEZ AJÁNLJUK



Mesh Line Sitland
termék információ
termék raktárlista

Mesh Line

termék raktárlista
# Sitland Nincs

Accessories Actiu
termék információ
termék raktárlista

Accessories

termék raktárlista
# Actiu Nincs

Anna Corporate SI1372 Andreu World
termék információ
termék raktárlista

Anna Corporate SI1372

termék raktárlista

Raktáron
Protective Panel Actiu
termék információ
termék raktárlista

Protective Panel

termék raktárlista
# Actiu (2db) 20,000-20,000 Ft.

Eames LCW lounge szék Herman Miller
termék információ
termék raktárlista

Eames LCW lounge szék

termék raktárlista

Ofimat Actiu
termék információ
termék raktárlista

Ofimat

termék raktárlista
# Actiu Nincs

Anna SO1369 Andreu World
termék információ
termék raktárlista

Anna SO1369

termék raktárlista

Ceno Wilkhahn
termék információ
termék raktárlista

Ceno

termék raktárlista

REFERENCIÁK

LAURUS IRODAHÁZ

Laurus irodaház

CONVISTA

Convista

HEWITT HUMÁN...

Hewitt Humán Tanácsadó Kft

NORD CONSULTING

Nord Consulting

ENERGYHUB

EnergyHUB

GROUPAMA...

Groupama Garancia Biztosító Zrt.

SALANS ÜGYVÉDI...

Salans Ügyvédi Iroda

VÉDELMI CONF...

Védelmi Conf Vállalat

ZELNIK ISTVÁN...

Zelnik István Délkelet-Ázsiai Aranymúzeum

BÁNÁTI +...

Bánáti + Hartvig Építész Iroda

A WELL 11 FEJEZETE

The WELL Air concept aims to ensure high levels of indoor air quality across a building’s lifetime through diverse strategies that include source elimination or reduction, active and passive building design and operation strategies and human behavior interventions.

A WELL Air koncepciójának célja a magas minőségű beltéri levegő biztosítása az épület teljes élettartama alatt különböző stratégiák felhasználásával melyek magukban foglalják a káros anyagok levegőbe jutásának megszüntetését vagy csökkentését, az aktív és passzív épülettervezést és üzemeltetést, valamint az emberi tevékenységek által történő beavatkozások optimalizálását.

The WELL Water concept covers aspects of the quality, distribution and control of liquid water in a building. It includes features that address the availability and contaminant thresholds of drinking water, as well as features targeting the management of water to avoid damage to building materials and environmental conditions.

A WELL Water koncepciója az épületen belüli vízellátás minőségét, elosztását és ellenőrzését fedi le. Foglalkozik az ivóvíz rendelkezésre állásával illetve szennyezettségével csakúgy, mint a vízgazdálkodással kapcsolatos kérdésekkel, így kihatással van az építőanyagok minőségére illetve a környezeti körülményekre is.

The WELL Nourishment concept requires the availability of fruits and vegetables and nutritional transparency and encourages the creation of food environments where the healthiest choice is the easiest choice.

A WELL Nourishment koncepciója az épületet használók számára a friss zöldségek és gyümölcsök elérhetőségét és az épületen belül kínált táplálékoknak az átláthatóságát tűzi ki célul. Olyan környezet kialakítását támogatja, ahol az egészséges választás a legegyszerűbb választás.

The WELL Light concept promotes exposure to light and aims to create lighting environments that are optimal for visual, mental and biological health.

A WELL Light koncepció a természetes fény jelenlétét támogatja, a látási, mentális és biológiai egészség számára optimális világítási feltételek meglétére törekszik.

The WELL Movement concept promotes movement, physical activity and active living and discourages sedentary behaviors through environmental design strategies, programs and policies.

A WELL Movement koncepciója elősegíti a mozgást, a fizikai aktivitást, az aktív életet és elriaszt az ülő életmódtól a környezet megfelelő tervezésével, a különböző programokkal és irányelvek bevezetésével.

A WELL Thermal Comfort koncepció célja a produktivitás elősegítése és az ideális hőkomfort kialakítása az épület minden használója számára továbbfejlesztett hűtő-, fűtő rendszerek betervezésével, működtetésével és a rendszer személyre szabhatóságával.

A termikus kényelmet úgy definiálhatjuk, mint „az az állapot, amely kifejezi a termikus környezettel való elégedettséget és azt szubjektív értékelés alapján minősíti”. Szervezetünkben az állandó hőmérsékleti kényelmet a homeosztázis egyik területe a hőszabályozás biztosítja, mellyel egy élőlény bizonyos határok között fenntartja a testhőmérsékletét a környezeti hőmérséklet változása ellenére. Kiegyensúlyozza a hőnyereséget és a hőveszteséget annak érdekében, hogy a test belső hőmérséklete az optimális tartományban, 36-38 ° C (97-100 ° F) maradjon, ezt a hipotalamusz szabályozza.

The WELL Sound concept aims to bolster occupant health and well-being through the identification and mitigation of acoustical comfort parameters that shape occupant experiences in the built environment.

A WELL Sound koncepciójának célja az épületet használók egészségének és jólétének erősítése az akusztikai paraméterek javításával, hogy az épített környezetben tartózkodók is megtapasztalják az akusztikai kényelem előnyeit.

The WELL Materials concept aims to reduce human exposure to hazardous building material ingredients through the restriction or elimination of compounds or products known to be toxic and the promotion of safer replacements. Compounds known to be hazardous to the health of occupational workers and/or known to bioaccumulate or aggregate in the environment are also restricted and in some instances not permitted.

A WELL Materials koncepciója az emberek egészségét védi, az építőanyagokban fellelhető károsanyagok csökkentésével vagy teljes kiküszöbölésével és a megfelelő helyettesítő anyagok népszerűsítésével. Az egészségre veszélyes vegyületek felhasználását szintén szabályozza a WELL.

The WELL Mind concept promotes mental health through policy, program and design strategies that seek to address the diverse factors that influence cognitive and emotional well-being.

A WELL Mind koncepciója a mentális egészség elérését olyan rendelkezésekkel, programokkal és design stratégiákkal támogatja, melyeknek célja a kognitív és érzelmi jóllét kialakulásához való hozzájárulás.

The WELL Community concept aims to support access to essential healthcare, workplace health promotion and accommodations for new parents while establishing an inclusive, integrated community through social equity, civic engagement and accessible design.

A WELL Community koncepció célja, hogy támogassa az alapvető egészségügyi ellátáshoz való hozzáférést, a munkahelyi egészségfejlesztést és a szülők munkába való visszatérését, miközben befogadó, integrált közösséget hoz létre a társadalmi igazságosság, a polgári részvétel és a hozzáférhető formatervezés révén.

Innovation features pave the way for projects to develop unique strategies for creating healthy environments.

A WELL Innováció fejezete a projektek útját segíti, hogy egyedi és innovatív stratégiák kidolgozásával megteremtsék az egészséges környezetet.


olvass tovább...