A LEGJOBB KÖZÖSSÉGI ÉPÜLETBELSŐ 2020:
Tervezők:
FLÓ Architects /Csővári Linda, Demeter Ágota/
munkatársak: Levendel Sára, Sztevanovity Sandra, Szentirmai Zsófia, Csaba Zita
Fotók:
Batár Zsolt
Projekt név
AKG Általános Iskola és Gimnázium
Megbízó
Alternatív Közgazdasági Gimnázium
Helyszín
Budapest, III. ker., Kiscelli u. 78-82.
Méret
netto 4800 m2 /általános iskolai program- 3000 m2/
Megvalósulás - általános iskolai rész
2018 szeptember
-kezdetek
2016-ban az AKG meghirdetett egy önkéntes találkozót új általános iskola megteremtése céljából. Horn György iskolaigazgató felismerte, hogy milyen nagy az igénye a régi AKG-és diákoknak arra, hogy felcseperedő gyermekeiket hasonló szellemiség vegye körül, mint amit az Alternatív Közgazdasági Gimnázium nyújtott.
Az önkéntes alapú szerveződés többek között pedagógusokból, szülőkből, építészekből, közgazdászokból, jogászokból állt. Mindenki annak reményében érkezett, hogy tudásának és nyitottságának megfelelően segítse a projektet. A találkozót rendszeres workshopok követték, ahol párhuzamosan zajlott a pedagógus csoport és az ingatlanos csoport munkája, míg az egyik a jövőbeni általános iskolai program kidolgozásán és a pedagógus közösség kiválasztásán munkálkodott, a másik a megfelelő helyszínt és a funkcionális igények kielégítéséhez megfelelő léptékű épületet kereste. Nyolc hónap elteltével került kiválasztásra a Kiscelli út 78-82. szám alatti Reichl Kálmán által 1910-12-ben tervezett elemi iskola és óvoda épület, amit az Óbudai Egyetemtől vásárolt meg a Gimnázium.
-pedagógiai program
Az öt szintes netto 4800 m2-es épületben igény volt 6 7 évfolyam elhelyezése, azzal a céllal, hogy a 6 éves általános iskolai képzés után tovább folytathassák a gyerekek a gimnáziumi tanulmányaikat az AKG pedagógiai struktúrájában, a Raktár utcában 31 éves múlttal rendelkező AKG Gimnázium mintájára.
Az általános iskola évfolyamonként két 24 fős osztállyal indult 2018 szeptemberében, induláskor öt évfolyammal.
Minden osztályban 3 kísérő pedagógus tanít, amely gyakran nyolcas csoportosulásokat eredményez, így nagyobb figyelemet kapnak a tanulók, amely lehetővé teszi, hogy a gyerek saját, egyéni haladási ütemében fejlődhessen. Nincs csengő, az értékelés írásban történik, a pedagógusok osztják be a gyerekek tanulással töltött idejének ritmusát, menetét. Az iskola magát “majdnem iskola”-ként definiálja, ahol az iskola fogalmát átértelmezve a jövőbeni helytálláshoz szükséges kompetenciák elsajátítására helyezik a figyelmet: közösségben- csoportokban gondolkodás, kritikai gondolkodás, információk konstruktív rendszerezése és felhasználása, saját érdeklődés szerinti elmélyülés.
Az osztályok korosztálybeli eltolódásának párosítása tudatos pedagógiai igény volt. Az első osztály a harmadikos osztály mellett helyezkedik el, a másodikos osztály mellett a negyedikesek, ezzel támogatva a korcsoportok egymásra gyakorolt pozitív mintázati hatását és a vegyes korcsoportos oktatási módszert.
Az elmúlt bő egy éves általános iskolai működés rávilágított minket tervezőket, és pedagógusokat is, hogy mik azok a funkciók, amelyek ezen pedagógiai módszer mellett elhagyhatók valamint újra értelmezendők: tanári szoba- a tanár egész tanítási idejét a gyerekek mellett tölti teljes szimbiózisban, nem szükséges külön helyiség.
-építészeti válaszok
A száztíz éves ház transzformációjához szükség volt korszerűsítésre, az épület szintjei közötti blokkolt közlekedés megnyitására és a pedagógia programban szereplő igények funkcionális kielégítésére.
--korszerűsítés
Valamikor a hatvanas években az épület belső udvarában egy kazánházat helyeztek el, amely mindamellett, hogy a belső udvart összenyomja és hívatlanul éktelenkedik a vaskos kéményével az épülettömegbe, egy századeleji mezei munkát ábrázoló Márffy Ödön által készített modern freskót is elrejt a vakolat mögött. A freskó feltárását és a tömeg újragondolását az idő rövidsége nem tette lehetővé, az épület fűtését továbbra is ez a kazánház szolgálja ki. A mélyföldszinten történt a legnagyobb építészeti beavatkozás- a négy bejárat helyett két bejárat maradt használatban: egy gazdasági és egy főbejárat. A teljes mélyföldszint vízszigetelésen esett át és a csatornahálózat felújítása is szükségszerű volt. Itt került elhelyezésre az étterem és a főzőkonyha, melynek ipari elszívását is meg kellett oldani.
A két fő lépcsőház túlnyomásos füstmentes kialakítású lett.
--közlekedés
A magasföldszint integrálása az épületben új lépcsők és födémek építésével vált megvalósíthatóvá. Eredetileg ez a szint külön bejárattal a földszintről volt megközelíthető és lejárattal rendelkezett a belső udvarra, az épület egyetlen szintjével sem volt összekötve, önállóan- óvodaként működött.
Az új belső közlekedési rendszer lehetővé tette, hogy körbejárható legyen az épület.
--funkcionális igények
A főbejárati lépcső lesüllyesztése egy későbbi bővítés programjában szereplő aula tér megvalósítására épült, ahol az érkezésnek nagyobb szerep jut, valamint a mélyföldszinti terek is az iskola szerves részét képezhetik. A régi magasföldszinti bejárat helyére került egy kétkarú belső lépcső és a porta helyiség.
A földszinten került elhelyezésre az étterem és konyha, valamint a gazdasági kiszolgáló helyiségek, a főzésre és művészeti tevékenységekre alkalmas alkotóműhely, a kis tornaterem, valamint a meglévő tornaterem és az ahhoz kapcsolódó funkciók- öltöző és zuhanyzó, torna tanári és tanári öltöző, zuhanyzó, szertár. Az alkotóműhely felől és az étterem közlekedője felől is közvetlen kijárat nyílik a belső udvarra.
A földszintről induló fő lépcsőházak nincsenek a magasföldszinttel összekötve, a magasföldszintet a beékelődő új lépcsővel lehet az első emeletről megközelíteni.
A magasföldszinten találhatók a tornaterem további lány öltözője zuhanyzóval, négy galériázott osztályterem az ötödik és hatodik évfolyamosok számára, valamint a fejlesztő szobák, az orvosi és az igazgatási irodák és a pedagógiai műhely.
A belmagasság ezen a szinten változó a szinteltolások miatt. Az általános közlekedő és tantermi magasság 3,95 m. A további helyiségekben 2,90 m.
Az első szinten található nyolc galériázott tanterem és egy nagy, megnyitott aula, ahol a tornaterem felett szerkezetileg is lehetőség nyílt nagyléptékű, átlátható, multifunkcionális /könyvsarok, színháztér, mozgástér/ megvalósítására.
A régi vizesblokkok korszerűsödtek és az alaprajzi elrendezésük racionalizálódott, ezen felül új vizesblokkok kialakítása is szükséges volt a földszinten és magasföldszinten.
A második és harmadik emeleten a gimnázium helyiségei találhatóak, melyek nem az általunk tervezett belsőépítészeti koncepció szerint valósultak meg. A gimnáziumi program kielégítésére szükség volt egy bővítményre az épület mellett, mely jelenleg vázlattervi szinten áll az MCXVI Építész Műterem tervezésében. A második szinten négy kisiskola található, a gimnáziumi rendszerben a kisikola áll két tanteremből egy csoportszobából, egy tanáriból és a közösségi térből egy teakonyhával, melyek ajtóval leválasztott külön világot képviselnek az egészben. A harmadik emeleten szaktantermek találhatóak: természettudományi labor, rajzterem. A berendezés nem követi az általános iskolai belsőépítészet szellemiségét, hanem a Raktár utcai gimnáziumi berendezését, szín- és anyaghasználatát ismétli meg a pedagógusok kialakítása szerint, mely tervezői szempontból nem tekinthető egy átgondolt lépésnek.
-tervezési elvek
Az építészeti vázlatterveket az FBIS stúdió készítette, majd a projekt lebonyolításával nem egyetértését kifejezve kilépett. Innentől mi folytattuk az építészeti kiviteli terveket és dolgoztuk tovább a belsőépítészeti koncepció tervünket.
-- anyaghasználat
Az új lépcsők tervezésénél figyelembe vettük az eredeti kő lépcsők kialakítását, műkőből terveztük az új lépcsőket, kivételt képez a tornaterem egyik oldalán meglévő acélszerkezetű fa burkolatú lépcső megismétlése a tornaterem másik oldalán.
Az egyedi beépített bútorokat rétegelt lemezből terveztük, selyemfényű lakk felületkezeléssel, idővel a költséghatékonyság miatt csak a nagyobb igénybevételű terekben hagyták meg a nyír rétegelt lemezt /ajtóbélletek, alkotóműhely/ és cserélték a többit nyír hatású laminált bútorlapra.
Aki az AKG-ba járt, jól ismeri, hogy egyik jellegzetessége ezeknek a belsőknek a szőnyegpadló burkolatú folyosók. Tekintettel arra, hogy jelen esetben nem csak gimnazistáknak, hanem kisgyerekeknek is terveztünk, fontos volt olyan burkolat választása, amely nem allergén, könnyen takarítható, nem kell állandóan a cipőváltást megoldani, ha rálép sáros lábbal egy gyerek, de mégis elég meleg felületű legyen ahhoz, hogy kúszni, mászni lehessen rajta. Így esett a választás a gumiburkolatra.
--színhasználat
Törekedtünk, hogy az új szerkezeti és műszaki elemek megkülönböztethetőek legyenek a régitől, az új lépcsők és az új vizesblokkok és a füstmentes lépcsőház nyílászárói antracit szürke színt kaptak.
A vizesblokkok mázas kerámia falburkolata színhasználatában szintenként eltérő. A földszint a türkizkék, a magasföldszint a sötétkék, az első emelet az oliva zöld színt kapta. Fontos volt számunkra, hogy a térben megjelenő színek ne akarjanak dominálni a gyerekek által teremtett világgal szemben. Terveztünk parafa falburkolatot, ahova a festményeket, rajzokat tudják kitenni a gyerekek, ezzel is gazdagítva a saját világukat.
A falak világos szürke mosható festést kaptak, a tantermekben teljes felületben, a mennyezeten is.
A folyosókon sárga színű gumiburkolatot, a tantermekben világos szürke színt terveztünk. A küszöböket megszűntettük.
A tantermekben visszaköszön a bútoroknál a antracit szürke, a sárga és a nyírfa természetes színe.
--bútorozás
A pedagógusokkal több körben egyeztettünk a térhasználatról, kérdésekkel segítettük őket, hogy meg tudják fogalmazni a téri igényüket. Hogyan közlekednek az épületben a különböző korosztályok? Hol tárolják a cipőt, táskát, kabátot? Kell-e zárható szekrény a gyerekeknek? ..Ezzel pontosítva a tervezési feladatot.
A tantermek és a közösségi terek élveztek elsődleges prioritást. Minden tanterembe került egy 12 m2-es galéria, ahol a gyerekek bekuckózhatnak, olvashatnak. A galéria padlószőnyegére cipő nélkül mehetnek fel, ezzel is erősítve az otthonosságot, felszabadultságot. A tantermekben minden gyereknek van egy személyes kicsi szekrénye- nem zárható, valamint az eszközöknek további tárolószekrények. Ezenkívűl található egy mosogatóval ellátott teakonyha, így lehetőségük nyílik az iskolásoknak teafőzésre, festésre, növénylocsolásra a saját konyhájukban.
Minden osztályterem a saját korosztályának megfelelő korcsoport szerinti székkel és asztallal felszerelt. Az asztalok egy személyesek, sorolhatóak, rakásolhatóak, téglalap és trapéz formájúak, segítve a csoportos foglalkozásokat, a könnyebb átrendezhetőséget, a flexibilis térhasználatot. Az alsós tantermekben fekete táblafesték, a felsős tantermekben fehér okos falfesték biztosítja az írhatóságot, ezeken felül minden felület rejt extra mágnesezhetőséget. A termekben a projektor szerepét a touchscreen LCD monitor váltja fel.
A folyosók a tantermek kiterjesztett közösségi terei, itt zajlik a cipő, kabát, táska tárolás, a játék, a hangelnyelő, kárpitozott házikókban a lehetőség a megpihenésre a tompított zajban. Az ötödik és hatodik évfolyamnál figyelembe vettük, hogy a gyerekek már nagyobbak, szeretnek felhúzott lábbal a padon ülni, ezért a padokat mélyebbre terveztük. Itt a folyosókon mozgatható asztalok találhatók, amik az itt zajló közösségi és csoportos feladatokat teszik lehetővé.
Egyedi bútorok készültek még az aula térbe és az alkotóműhelybe. Az aulában a parapetig hosszirányban végighúzódó, padlószőnyeggel burkolt, lépcsőzetes pad található, amelyeket mászótornyok osztanak fel. Az eredeti koncepció részei voltak a tologathatós, kárpitozott házikók, ami egyelőre nem valósult meg. Az alkotóműhelybe egyedi acélvázú műhelyasztalokat és konyhabútorokat terveztünk.
-kivitelezés folyamata
Tulajdonképpen az idő szűke miatt a koncepcióterv elkészítése után a bontási- és kiviteli terveket a kivitelezéssel párhuzamosan készítettük, ami jelentősen megnehezítette a munkát. A kivitelezés fél évvel az átadás előtt kezdődött el. Több kivitelező és projekt koordinátor tűnt fel, majd lépett ki a projektből. Sok helyszíni egyeztetés, gyors döntéshozatal és alkalmazkodó képesség jellemezte ezt az időszakot.
ELŐTTE-UTÁNA FOTÓK
TERVEK
földszint alaprajz
1. emelet alaprajz
2. emelet alaprajz
Aula
Tanterem
A győztesekkel a Podcast adásunkat itt hallgathatja meg: