HÍREK
A USTREAM ZSENIÁLIS ANDRÁSSY ÚTI IRODÁJÁBAN JÁRTUNK - AZ IRODABLOG-HU CIKKE
"A Ustream nemrég költözött a Párisi Nagyáruházba, ahol nem csak a pazar, Y-generációs irodát csodálhatjuk meg, hanem a közösségi térnek berendezett Kristálykupola is igazi kuriózum. A látvány a MádiLáncos Stúdió „mûve”, amely már többször is díjat nyert „Az Év Irodája” versenyen.
Szerencsére lassan megszokjuk már, hogy a hazai startupok irodájuk kialakításánál a legnagyobbak igényességét és maximalizmusát valósítják meg. Ezzel pedig mindannyiunkat megajándékoznak egy olyan munkahelyi atmoszférával és belsõépítészeti dizájnnal, ami bebizonyítja, hogy tehetséggel és szorgalommal igenis a világ fõsodrába lehet kerülni. Nincs ez másként a Ustreamnél sem, amely a nemrég felújított, legendás Párisi Nagyáruház három szintjét vette birtokba, vagyis közel 1800 négyzetméternyi irodateret bérel az Andrássy úton január óta. Korábban a Graphisoft Parkban dolgoztak, de kinõtték a helyüket, így találtak rá erre az unikális belvárosi lokációra. Érdekes kontrasztként hat, hogy a világörökség részét képezõ, nagypolgári palotákkal megtûzdelt sugárúton egy elegáns épületben egy hamisítatlan startup cég telepedett meg. Az összekötõ kapocs a két „világ” között maga a loft, így a régebben Divatcsarnokként mûködõ épület hatalmas belsõ tereivel, indusztriális fílingjével nagyszerû otthona lehet egy technológiai vállalatnak és az itt dolgozó Y-generációnak. És lett is.
Esetünkben a San Franciscói központú Ustream hazai fejlesztõközpontja került ide – a céget Fehér Gyula két amerikai társával alapított néhány éve, és ma már a világ valamennyi szegletében ismerik. A Ustream az élõ, interaktív videó közvetítésben tölt be vezetõ szerepet a világon. Korlátlan számban képes összekötni közvetítõket és nézõket egyrészt innovatív technológiai megoldásokkal, másrészt kiterjedt közösségi és értesítési funkciókkal, amelyek lehetõvé teszik bárki számára, hogy az általa szolgáltatott tartalom élõben váljon láthatóvá. Egyébként alaposan körbenéztek a budapesti irodapiacon, hiszen közel 50 helyszínt tekintettek meg elõzõleg, míg végül a Párisi Nagyáruházat választották.
Az Orco beruházásában megvalósult fejlesztés teljesen újjávarázsolta – az eredetileg 1911-ben átadott és szecessziós-neoreneszánsz stílusjegyekkel rendelkezõ – Párisi Nagyáruház belsõ struktúráját, miközben homlokzata és eleganciája az eredeti pompát hozta vissza a régmúltból. Az egyes szintek központi magjaként funkcionáló fedett átrium egyfajta szervezõelve a Ustream fejlesztõközpontjának is, ráadásul a természetes megvilágítás fontos része a modern munkakultúráknak. Mindemellett az egyterû irodákra jellemzõ hátrányokat is részben kiküszöböli, hiszen akárcsak Mátyás király meséjében, miszerint a szegénylány hozott is ajándékot meg nem is a királynak, ugyanígy az átrium el is választja meg össze is köti az irodatereket. Az egyes munkafázisra szakosodott csapatok nagyobb íróasztal-csoportokat foglalnak el, amelyek a nagyteres iroda különbözõ pontjain vannak elhelyezve. A fókuszmunkára alkalmas munkaállomásokat pedig közösségi terek, tárgyalók és kisebb informális meeting kuckók választják el egymástól.
A megfelelõ bútorbeszállító megtaláláshoz a Ustream még tavaly kiírt egy beszerzési tendert, amit az Europa Design nyert el. A cég alkalmazkodott a belsõépítész által támasztott elvásásosokhoz, stílusban és funkcióban egyaránt. Mivel a tervezõk a „Kristálykupola” szerkezetéhez hasonlító motívumrendszer ismétlõdését álmodták meg, így a munkaállomások kiválasztása fontos tényezõ volt. Ezért az olasz, IVM Arko asztalcsaládra esett a választás, amelynek fõbb jellemzõje, hogy könnyed szerkezetû és a megszokottól eltérõ zárt trapéz formájú lábszerkezettel bír. A székek kiválasztását pedig hosszú próbafolyamat elõzte meg, amelynek során a dolgozók hetekig tesztelték a versenyben levõ székeket, majd a legtöbbjük által megszavazottra esett a választás. A Herman Miller Mirra modellje - amely a tavalyi Év Irodája verseny gyõztes Avis Budget Group BSC irodájában is szép számmal megtalálható - itt is az Y generáció gyõztes választásának bizonyult.
Az 5. és 6. emelet között egy áttörés biztosítja az átjárást, így nem kell a munkatársaknak kimenni az irodából és a külsõ lépcsõházon keresztül megközelíteni a másik szintet. A belsõ lépcsõház köré szervezõdik mindkét emeleten a lounge tér, ahol igényes növények, bõrkanapé, fotelek alkotják a közösségi teret, amelyeket mindkét emeleten szekrénysor határol – a munkatársak itt elhelyezhetik a személyes tárgyaikat. Ez egyfajta lehatárolást is jelent a közösségi tér és a munkatér között, miközben nincs éles cezúra a két különbözõ funkciójú helyiségcsoport között. Egyébként is, ahogy már említettük, a nagyteres elrendezésnek és a körkörös kialakításnak köszönhetõen biztosított a fluiditás: akárcsak a tengerhullámok, egybefolyik a tér, a különbözõ funkciók egymás „felségterületét” átlépve sokszínû egységbe forrnak, amely otthonos, komfortos és laza közeget biztosít a mintegy 110 munkatárs számára. Egyébként a cég a jövõképének megfelelõen már gondolt a bõvülésre is, hiszen az 5. emeleten még jócskán van hely új alkalmazottak számára.
A tudatos tervezés érezhetõ mindenütt, miközben az egyedi lakberendezési elemek és bútorok spontaneitást is biztosítanak. Itt egy álló, akusztikus telefonfülke - a holland Buzzispace terméke szinte tökéletesen szûri a zajt -, ott egy elvonulásra alkalmas kuckó a mennyezet alatt, ahová lépcsõsor vezet, hogy a babzsákon heverve kreatív ötleteken elmélkedjen a dolgozó vagy csak relaxáljon egyet. Mindenütt babzsák, puff, fotel, növény és persze fény. A 3. emeleten pedig egy hatalmas biciklitároló található, amely 40 kerékpárt képes befogadni. Van itt persze még tusoló is, hiszen sokan sportolnak, például napközben futásra „vetemednek”, és ekkor jól jön a frissítõ zuhany. Az épület felújítása után egyébként alapmotívummá vált a Kristály, amely a falon végigkúszó mintákban testesül meg, illetve a 7. emeleten Kristálykupolaként manifesztálódik, hogy ilyen szakrálisan fogalmazzunk. És valóban, a 7. emelet az üvegelemekkel kitöltött kristályszerkezettel maga a közösségi élet temploma.
Szintén belsõ lépcsõsoron át jutunk fel a 7. emeletre, ahol a Kristálykupolát a felújítás során alakították ki, és amelyhez köríves terasz társul, hogy a munkatársak Budapest tetején ejtõzve gyönyörködhessenek a látványban. Ezen az emeleten a belsõ terekben és a Kristályban is tengerzöld színû padló nyugtatja a zaklatott lelkeket, már ha valaki zaklatott, amúgy olyan hangulatot áraszt, mintha a tengerparton hevernénk a napon. A napernyõ még rá is erõsít erre a hangulatra, körben pedig a padok és asztalok egy hatalmas dzsembori vagy majális kellékeiként ragyognak a napsütésben. Van itt grillezõ is, és mivel nagy a tumultus, ezért a céges hálózaton belül a grillnaptárba kell bepötyögni, ha valami finomat szeretnénk sütögetni. Aztán még csocsó- és pingpongasztal, babzsák, sõt, egy tárgyaló is jól megfér a beach-hangulatban.
„Ritka lehetõség és élmény egy ilyen izgalmas épületben tervezni, hiszen egy átlagos bérirodában nincsen ilyen karakteres tér és hangulat. Igazi kihívás volt itt egy jól mûködõ, hatékony irodát tervezni, hogy eközben a teret ne rontsuk el” – mondta Láncos Áron, a tervezõ MádiLáncos Stúdió társtulajdonosa. Szóval összességében egy jól megkomponált irodatérrõl beszélhetünk, ahol a három szintet sikerült egy közös varázslatba integrálni, a különbözõ funkciók magától értetõdõen kapcsolódnak egymáshoz; és ahol a fókusz- és a csapatmunka nem különül el élesen, hanem szükség szerint az együttmûködõ tevékenység úgy valósulhat meg, hogy eközben a kreatív gondolatok sem vesznek el az éterben."
A teljes cikket az irodablog.hu olvashatja.