PUBLIKÁCIÓK
PROHOME HOME OFFICE BAROMÉTER
A Legelsősegély Alapítvány Őrangyal magazinjában a következő cikkünk jelent meg:
Prohome Home Office barométer
A Pandémia felgyorsította a távmunka már évek óta tapasztalható térnyerését.
Az Europa Design az irodák ergonómiailag hatékony kialakításában szerzett több, mint negyed évszázados gyakorlatával gyorsan felismerte, hogy az otthoni környezetben végzett munkavégzéshez sok esetben nem megfelelőek a feltételek. Ezért kidolgozta a Home Office barométert, amelynek személyre szóló anonim gyorstesztjével felmérte a hiányosságokat és azonnali segítséget nyújtott a home office-ban dolgozóknak. A kérdőív értékelésével átfogó kép rajzolódott ki a hazai távmunkapiac körülményeiről.
A több száz ember által kitöltött kérdőív eredményei segítséget jelentenek azoknak a munkáltatóknak is, akik számára fontos, hogy a home office-ban dolgozó munkatársak ugyanolyan egészséges és kényelmes körülmények között végezzék tevékenységüket, mint az irodában. A Home Office barométer az otthoni munkahelyet – az irodai terekhez hasonlóan – az egész környezet és az ott tartózkodó emberek viszonylatában vizsgálta. A kérdőíves teszt minden olyan tényezőre kitért, amely befolyásolhatja a munkavégzés hatékonyságát.
A válaszadók többsége, 81 százaléka több, mint 6 órát töltött home office-ban a felmérés időszaka alatt. Megközelítőleg 69 százalékuk ajtóval zárható szobában dolgozott és egyedül tartózkodott a helyiségben, majdnem 30 százalékuknak azonban egy, vagy két személlyel meg kellett osztania a szoba használatát. Utóbbi adat fényében nem meglepő, hogy a kérdőívet kitöltők szintén 30%-a jelölte meg zavaró hatásként – vizuális vagy zaj - a vele egy légtérben tartózkodók által végzett tevékenyégeket. A zajterhelés meghaladta a vizuális ingerek által kiváltott koncentrációzavart. A felmérésben résztvevők mintegy 30 százaléka panaszkodott külső környezeti, illetve a lakáson belülről, például háztartási gépekből érkező zajokra. A cégek többsége bizalmas adatokkal dolgozik, ezért a válaszadók mintegy negyede számára gondot okozott, hogy családtagjaik hozzáférhettek a munkahelyükhöz. A kisgyermekes családoknál az otthoni munkavégzés, a számítógépek és más technikai eszközök használata fokozott biztonsági intézkedéseket kívánt érintésvédelem és balesetvédelmi szempontból. A háziállatok jelenléte elenyésző mértékben jelentett problémát.
A home office ergonómiailag megfelelő berendezése az esetek többségében nem érte el az optimális szintet. Az íróasztal felelt meg leginkább a hatékony munkavégzés szempontjából, a kérdőívet kitöltők megközelítőleg 60%-a dolgozott 72-75 cm magas íróasztal mellett, 7%-uk pedig elektronikusan állítható magasságú asztalnál, ami ergonómiai szempontból a legjobb választás. Szerencsére csak minimális esetben szorult a munkavégzés a konyhapultra, bárpultra, dohányzóasztalra vagy ezek hiányában a munkavállaló ölébe.
A székek több kívánni valót hagytak maguk után. Ugyanis az otthon dolgozók mindössze 30%-a ült ergonómiailag megfelelő, állítható, a hátunk mozgását követő szinkronmechanikás, görgős, deréktámasszal ellátott munkaszékben, ezen belül is csak 12,27% ennek magas kategóriás, több állítási lehetőséggel – ülésmélység, kartámla – felszerelt változatában. Ezek hiányában a többség vagy kizárólag magasságában állítható székben, vagy fix étkezőszéken, bárszéken, konyhaszéken vagy kültéri széken ült. Alternatívaként kis százalékban megjelent a kis fotel, kanapé, az álló testtartást támogató üleptámasz, a puff, fitness labda vagy térdeplőszék. Csak néhányan jelezték, hogy munkahelyükről hazavitték az irodai széküket.
Tárolásra még kevesebb eszközt használnak az otthon dolgozók. Megközelítőleg 40% nem tárol semmit, 25% szekrényen vagy polcon tartja az iratokat, és 24%-nak van az asztalán minimális irodaszer tálcán vagy iratpapucsban. Az irodákban használt mobil görgős konténer cca 9% körül képezi részét az otthoni munkaállomás berendezésének.
A home office információstechnológiai eszköztárában kiemelt szerephez jut a notebook, a válaszadók 78%-a használja. Második helyen nem meglepő módon a desktop computer áll – padlón állva és asztalon - kb 30%, harmadik helyen pedig a tablet cca 18%-kal. Lapmonitort elég sokan használnak, a megkérdezett személyek majdnem fele. Viszont elég kevesen egészítik ki állítható monitorkarral, vagy alkalmaznak laptop, illetve tablet emelő kart. Pedig ezek a magasságukban és mélységükben állítható karok ergonómiailag sokkal kényelmesebbé teszik a munkavégzést, és elég költségkímélő megoldások. A többség wifit használ az adatforgalomhoz, vagy kábelt és wifit. Ami érdekes, hogy a megkérdezettek negyede semmit nem jelölt be.
A kommunikáció fenntartásához legtöbben, 70%-ban a notebook beépített kameráját és hangszóróját használják, ezt követi a mobiltelefon kamerája és mikrofonja 61%-kal. A mobil kommunikáció előretörését mi sem mutatja jobban, hogy az asztali géphez a kérdőívet kitöltők mindössze 8-10%-nál kapcsolódik webkamera, mikrofon és hangszóró. Viszont fülhallgatót csak kevesen használnak ahhoz képest, hogy a megkérdezettek 30%-a jelölte meg a zajt zavaró hatásként, 15% nem a teljes fület, míg 20% a teljes fület eltakarót mikrofonnal. Otthoni nyomtatóval és szkennerrel a home office-ok 37 és 34%-a felszerelt.
Az ergonómiai kiegészítőket illetően a legtöbben, 50%-ban ergonómikus egeret alkalmaznak, zselés csuklótámaszt azonban sokkal kevesebben, mindössze 9%, ergonómikus egérpadot és billentyűzetet pedig ennél is kevesebben 7 és 10%-ban, nem beszélve az ergonómikus alkartámasz 4,5%-áról.
A home office székek ergonómiai felturbózására kevesen gondolnak, a válaszadók mindössze 4,5%-a szerelte fel mobil deréktámasszal hagyományos székét, háttámlára szerelhető segédpárnával, csípő emelést szolgáló ék-párnával pedig 4, illetve 2%.
A lábtámaszt előnyeit – valószínűleg az alacsonyabb felhasználók, akik nem magasságállítható székben és/vagy asztalnál ülnek – kevesen, 12%-ban fedezték fel, és mindössze 3%-uk szerezte be ennek mozgatható vagy fűthető változatát.
Az elektroszmog elleni védelem csak kevés embernek jutott eszébe, kicsivel több mint 1%-nak.
A megfelelő fényviszonyokra a többi ergonómiai tényezőhöz képest sokkal többen gondoltak. A home office dolgozók majdnem 50%-a ült 1 méternél közelebb az ablakhoz és 43,5%-uk pedig 1-3 méterre a természetes fényhez. Ez persze lakásokban könnyebben megoldható, hiszen nem az irodai, sokszor 6-8 méter mély rasztereket használják. És bár mindössze 7% jelezte, hogy csak mesterséges fény mellett tudott dolgozni, ennek ellenére az állítható asztali lámpa majdnem 40%-ban az otthoni munkaasztalok elengedhetetlen tartozéka.
A kérdőíves felmérés adatait az Europa Design szakemberei ergonómusok, környezetpszichológusok, coachok, trénerek, well tanácsadók bevonásával értékelte ki és ez alapján készítették el a piac nagy Home Office barométer jelentését. Szerencsére a rossz otthoni munkakörülmények miatt a válaszadók mindössze 5,38%-a került a veszélyzónába, ezzel szemben mindössze 0,45%-nak van profi home office berendezése. A kérdőívet kitöltők 16,59%-a került a fejlesztendő kategóriába, 77,58%-nak pedig szükséges megoldást találni a különböző otthoni munkahelyi problémáira.
Az Europa Design kezdeményezésében megvalósult nagy Home Office barométer felmérés, amely valós piaci igényeken alapult, hiszen a felmérésben részt vevők 99,55%-ánál olyan hiányosságokra mutatott rá, amelyek megoldása nélkül nem lesz hatékony az otthoni munkavégzés. A kérdésekre természetesen válaszokat is kínál az Europa Design a távmunkában, home office-ban dolgozók számára célzottan kidolgozott Pro Home csomaggal, amelyben konkrét megoldásokat javasol a munkáltatóknak, hogyan tegyék kényelmessé, egészségessé és ezáltal hatékonnyá munkavállalóik otthon munkakörülményeit.
Europa Design ProHome oldala:
https://europadesign.hu/tracker/XZy1z7icLecQEc5Jj9hXOB9LusZQA8ro
A Home Office kérdőív kiértékeléséről a cikk:
https://europadesign.hu/tracker/3ThyOFjIlbUBRRxC1hsAPFDuhommL5DB
MEGJELENT CIKK ONLINE LINKJE:
https://legelsosegely.hu/orangyal202104/OrangyalMagazin.html#p=1