BLOG
HERMAN MILLER TANÁCSOK OPTIMÁLIS IRODABERENDEZÉSHEZ 4. RÉSZ
5 tanács az irodaberendezéshez.
1.Az irodatervezés növelheti a hatékonyságot? (Harry’s tanulmány), New York
A Harry’s korábbi székhelye egy 280 négyzetméteres loft iroda volt a New York-i SoHo szomszédságában. Kezdetben a nyitott irodában elég hely volt az egyéni munkavégzésre és a csapatmunkára is. Késõbb, amikor a cég létszáma elérte a 65 fõt, az egyéni munkaállomások már elfoglalták a területet, az embereknek a lépcsőházba kellett kimenni, ha telefonálni akartak, és a két konferenciaterem is kevésnek bizonyult. A meglévő munkatársak még csak tolerálták a helyzetet, de az új munkaerő bevonzása már problémákba ütközött. Elérkezett az idő, hogy a cég új irodába költözzön. A korábbi problémák elkerülésére a Harry’s bevonta a Tractor tervezőirodát és a Herman Millert, hogy a Living Office koncepciónak megfelelően együtt alakítsák ki a 2.415 nm irodát. A munkatársakat is bevonták a folyamatba és a fókuszcsoportos megkérdezés eredménye az volt, hogy a korábbi kaotikus állapotok miatt inkább formális, mint informális elrendezést szeretnének, mert az eredményességhez szükségesnek tartják a strukturált munkavégzést és az ennek megfelelő irodaberendezést. A nyitott iroda helyett a szeparált egyéni munkahelyeket részesítették előnyben, természetesen megfelelő számú konferenciateremmel, tárgyalóval, kétszemélyes chat-roomal és foteles pihenő szigetekkel kiegészítve, amelyek megfelelő kommunikációs helyszíneket jelentenek. A Herman Miller hangszigetelt „Haven” munkahelyein elvonulhatnak a kollégák és nyugodt környezetben egyedül dolgozhatnak, a „Cove” kitűnően alkalmas a gyors projektmegbeszélésekre, az egyéni és projektmunkára is megfelelő „Hive”-ban a munkatársak megnézhetik az emailj-eiket vagy rövid egy-két fős megbeszélést is folytathatnak, a „Clubhouse”-ban pedig a hosszabb projektek kidolgozása is folyhat a kreativitást is elősegítő foteles szigeteken. Az új iroda értékelésénél a fókuszcsoport 70 százaléka gondolta úgy, hogy az új munkahelyi környezetben gyorsabban és hatékonyabban tudnak dolgozni, 98 százalékuk pedig büszke, amikor megmutatja az ügyfeleknek, vendégeknek az irodát. A „Jump Space”-ben kényelmes hely van a belsõ és külső megbeszélések folytatására. Az új iroda biztonságot nyújt az alkalmazottaknak, mert a kényelmes munkahelyeken az emberek kevesebbet aggódnak és jobban tudnak a munkájukra koncentrálni. Az autonómiát pedig az növeli, hogy kedvük és igényük szerint választhatják meg, hogy melyik területen dolgozzanak az irodában. A Living Office vezetőjük számára nemcsak azt jelenti, hogy élőbb, aktívabb és kommunikatívabb a tér, de azt is, hogy lehetővé teszi a folyamatos fejlődést és tanulást.
2. Slack and Company, Chicago
A business-to-business marketing cég irodáinak nagy ablakai a Chicago folyóra néznek. Minden munkahely mellől szép kilátás nyílik a városra, ami megfelelő perspektívát jelent a cégnek és a munkatársaknak is. Alapítójuk, Gary Slack is reggelente egy csésze kávéval a kezében nézi a folyón elvonuló hajókat. Új irodájukban saját munkahelyét is a munkatársai közé helyezte el, hogy rögtön értesüljön a felmerülő kérdésekről. Az iroda bővítését az A&D cégre és a Herman Millerre bízta. Célja az volt, hogy olyan barátságos munkahely jöjjön létre, ahová a reggeli ébredés után szívesen jönnek be dolgozni a munkatársak. Az iroda középpontját a „Plaza” alkotja, amely hívogatóan kényelmes berendezésével nemcsak a cég kommunikációs központja, ahol szívesen beszélgetnek és kávéznak a kollégák, de a nagy kivetítőn az ügyfeleknek is tarthatnak prezentációkat a kellemes környezetben, akár a foteleken és szófákon ülve. A „Cove” és a „Workshop” ideális helyszín a gyors megbeszéléseknek, a mobil whiteboardokon bemutathatják az aktuális projekteket. A Herman Miller Canvas Office Landscape asztalait alacsony paravánok határolják, amelyek némi személyes teret is engednek, de szabad kommunikációt is a többi kollégával. Az iroda nem egy múzeum, hanem egy élő tér, amelynek egyedi jellege van, így a Patrick Swayze képmásával ellátott párnák és Marilyn Monroe egész alakos papír figurája mellett jól mutat Eames Shell széke is.
3. A létfontosságú kapcsolat improvizáció és innováció között
Az innováció új gondolkodásmódot és munkamódszert kíván
Az innovatív csoportok legfontosabb megkülönböztető jele, hogy improvizatív módon, könnyedén és szabadon váltanak egyik tevékenységről a másikra. Ezeknek az embereknek a Herman Miller „Clubhouse” az ideális munkaterület, ahol a Local bútorcsalád magasságállítható asztalai, mobil asztalai, elválasztó paneljei és tárolószekrényei kielégítik a változatos igényeket. A Google által végzett egyik kutatás szerint 81 százalékban kapcsolódik egymáshoz az innováció és a kollaboráció. Sok iroda nem követi a megváltozott munkamódszereket és nem alkalmazkodnak a kreatív és kollaboratív munkastílushoz. Nem így a „Clubhouse”, amely már nevéből fakadóan is a nagy kollaborációs igényű improzivatívan dolgozó munkatársak munkaterülete. A „Clubhouse” öt különböző funkciót kiszolgáló részbõl áll, amelyek az emberek közötti együttmûködést segítve egymás mellett helyezkednek el. Az egyéni munkahelyek lehetővé teszik az elmélyült munkavégzést, de a csapattagok közötti interakciót is segítik. Ez a „Clubhouse” bázisa, itt töltik el a legtöbb időt a munkatársak. A következő terület egy félig zárt tér, ahol kisebb csoportok is dolgozhatnak együtt. A központi találkozási ponton folyik a közösségi élet és a kommunikáció, itt elég hely van ahhoz, hogy minden munkatárs egyszerre legyen jelen. A negyedik rész olyan, mint egy fali újság, ahol mindenki megtekintheti a folyó munkákat. És nem hiányozhat az a privát tér sem, ahová el lehet vonulni bizalmas beszélgetéseket folytatni, vagy meditálni, gondolkozni.
4. Fuseproject
Az irodai környezet javíthatja az információk és az ötletek szabad áramlását a munkatársak között?
Yves Béhar az alapítója és vezető designere a „fuseproject” ipari design és márkaépítő cégnek. Amikor a Public Office Landscape bútorcsaládot tervezték a Herman Miller számára, éppen új helyre költözették a cégüket. Kézenfekvő volt, hogy a San Franciso-i régebben raktárnak használt épületben a Public Office Landscape új bútorával rendezzék be irodájukat a Herman Miller Living Office koncepciója szerint. Az új irodában elsősorban a kollaborációra került a hangsúly, az ötletek és információk áramlását kellett segíteni az egyes munkatársak és csoportok között. Az általuk tervezett Public Office Landscape egy teljesen új irodai kialakítást eredményezett, amelyben ugyanazoknak a bútorelemeknek a variálásával egy helyben hozhatók létre a különbözõ funkciók. Az egymással szemben vagy egymás mellett elhelyezett kis fotelek kitűnően alkalmasak a team munkára, de ha valaki jobban szeretne elmélyülni a munkájában, akkor a kis paravánok elhelyezésével ugyanott megteheti. A kis fotelekből és háttámlával ellátott padokból kisebb tárgyalószigetek is kialakíthatók a gyors megbeszélések számára. A Public Office Landscape nagy előnye, ahogy nevéből is következik, igazi közösségi térré szervezi az irodát, mozgásra, helyváltoztatásra ösztönöz és így mindenki látja ki mit csinál, rálátást nyer a munkafolyamatok egészére. A megjelenés pedig kifejezetten friss, ami egy design cég alapvető arculati követelménye.