wishlist

Raktár lista

wishlist del
A lista sorrendje módosítható Drag & Drop -al!
HU | EN

HÍREK

ARKKI – KREATÍV OKTATÁS – JÁTÉKOS TANULÁS

ARKKI – KREATÍV OKTATÁS – JÁTÉKOS TANULÁS Irodabútor,építészet,gyerekek,arkki,alkotás,tanulás,gyerekprogram,fejlesztés,oktatás,készségfejlesztő,kreatív,iskola

Az Arkki készségfejlesztő és kreatív iskoláját 1993-ban alapították Finnországban, hogy a programon részt vevő gyermekek az építészeten alapuló gyakorlatokkal gondolkodó, a körülöttük lévő világért felelős, komplex problémákat innovatívan megválaszoló felnőttekké váljanak. A világ több mint 20 országában jelen lévő Arkki ma már Magyarországon is elérhető, az Arkki Hungary egyik alapítójával, Mikó Zsuzsanna Eszter építésszel beszélgettünk a magyar honosításról és céljaikról.


ARKKI1Az Arkki készségfejlesztő és kreatív iskolája Magyarországon - Fotó forrása: Arkki


Kik és milyen céllal alapították az Arkki Hungaryt?

Régi álmom volt, hogy az Arkki Magyarországon is létrejöjjön, és magyar gyerekek is kapjanak ízelítőt a programból. Az egyetem óta követem az Arkki munkásságát, a projektjeit, először a honlapjukon, majd a közösségi média felületein egyre inkább látható volt, hogyan zajlik az oktatás, milyen gyakorlatokat végeznek a gyerekek az órákon. Az Arkkit 30 évvel ezelőtt hozta létre, Pihla Meskanen finn hölgy édesanyjával, valamint egyetemista barátnőjével. Először Finnországban délutáni kiscsoportos oktatásként indult a program teljesen önkéntes alapon, majd ebből nőtte ki magát egy olyan vállalkozássá, amelyben külföldi országok is átvehetik a licencet. 1993 óta több mint 20 országban több mint 20 000 gyermek vett részt az Arkki kurzusokon. A finn Oktatási és Kulturális Minisztérium által elismert Arkki módszertan egyike a Finn Nemzeti Oktatási Ügynökség által támogatott programoknak, melynek célja a finn oktatási módszerek közvetítése a világban. Férjemmel, Lipcsei Gáborral és Mészáros Zsuzska kolléganőnkkel vágtunk bele együtt hárman, hogy megpróbáljuk itthon elkezdeni az oktatást. Megkerestük a finn partnereket, akikkel rögtön jó kapcsolat alakult ki.  A fantasztikus tananyag megerősített bennünket abban, hogy ezt kell Magyarországon is meghonosítani, mert ha saját módszert akarnánk megvalósítani, az nagyon sok időbe telne és nem lenne ilyen jól felépített.


ARKKI2A finn Oktatási és Kulturális Minisztérium által elismert Arkki módszertan - Fotó forrása: Arkki


Ez egy teljesen más szellemiségű oktatási rendszer, mint amit Magyarországon megszoktunk, mi jellemzi a programot?

Oktatási szempontból az jellemzi, hogy az oktató soha nem előadást tart, hanem pusztán kérdésfeltevéssel próbálja a gyerekeket rávezetni a feladat elvégzésére. Minden egyes projektnek van egy tananyaga, amit szeretnénk, hogy a gyerekek elsajátítsanak, például a fény-árnyék összefüggései, a háromszög alapú térrácsok, a tér és szín összefüggései, az ókori épületek elemeinek az arányai, a szimmetria, az építőelemek, a téglakötés vagy a városi összefüggések. A feladat során úgy vannak kialakítva a kérdések, hogy a gyerekek maguk jöjjenek rá azokra a dolgokra, amiket szeretnénk, hogy elsajátítsanak.

Ez egy abszsolút kreatív szemléletmód és készségfejlesztés…

Az a lényege, hogy a gyermek merjen kérdéseket feltenni, ki merjen dolgokat próbálni, és ne elégedjen meg azokkal a válaszokkal, amik éppen rendelkezésre állnak. A cél a gondolkodásra való, a kockázatvállalásra való tanítás, hogyan vonjanak le következtetéseket abból, amit megtapasztaltak és hogyan induljanak el egy olyan világba, amely aztán tovább vezet.


ARKKI5Az Arkki oktató építészei a S.T.E.A.M. oktatási módszerét módosították: a mozaikszót képező Science, Technology, Engineering, Arts és Mathematics közül az Art-ot kicserélték Architecture, azaz Építészetre - Fotó forrása: Arkki


Az Arkki célja messze túlmutat az építészeten, mégis miért az építészeten alapul?

Tudományos alapokra helyezve, a S.T.E.A.M. oktatási módszerét módosították kicsit, ahol a mozaikszót képező Science, Technology, Engineering, Arts és Mathematics közül az Art-ot kicserélték Architecture, azaz Építészetre, mert az építészet olyan tudományág, amellyel a másik négy összetevő sokkal jobban megfogható a valóságalapú tanulással, mint az Arts-val, a művészetekkel. Sokan azért mennek építésznek, és ezt magamról is elmondhatom, mert az építészet olyan tudományág, amelyben a világ sok aspektusa össze van gyűjtve, nemcsak mérnöki, hanem kulturális viszonylatban is. Ezt jól felismerte az Arkki, az építészet mindenkit érdekel, mindenkinek köze van hozzá. Azokban a terekben élünk, amiket létrehozunk és ezen akár változtatni is lehet, ha tudatosan végezzük.


ARKKI6Az Arkki az építészeten keresztül tanít kreatívak lenni, gondolkodni, kritikusak lenni a környezettel - Fotó forrása: Arkki

A program szellemisége itt kapcsolódhat a Well minősítéshez is, hiszen meghatározó hogyan építenek fel egy belső teret, hogyan hat a tér a benne lévők mentális és fizikai egészségére.

Sok belső teres projektje van az Arkkinak, már az egészen kicsi gyerekeknek is, a színnek, a fénynek, a fény-árnyéknak az összefüggéseit tanítjuk játékos módon. A kisebb korosztályban kifejezetten nem az a cél, hogy a gyerekek építészek legyenek, hanem hogy az építészeten keresztül megtanuljanak kreatívak lenni, gondolkodni, kritikusak lenni a környezetükkel kapcsolatban. Tudják, hogy mit szeretnének, hogyan lehetne valamit jobbá tenni, és ez egészen a mikrokörnyezetüktől a tágabb városi környezetig segítség lehet a számukra amikor felnőnek.

Az oktatók építészek?

Igen, az oktatók építészek, ez követelmény az Arkki részéről. Most mindenki végzett építész nálunk, és valamilyen formában tevékenykedik az építőiparban vagy a vizuális oktatásban. Nagyon hasznos, ha az oktató járatos azokban a témákban, amikről beszél, hiszen abból a felhalmozott tudásból tud meríteni, amit az egyetemen vagy a szakmájában elsajátított, akkor is ha nem ugyanolyan mélységben kell tanítania.


ARKKI9Az Arkki különböző korosztályok részére, különböző tananyaggal oktat - Fotó forrása: Arkki


Kik jelentkezhetnek, hány éves kortól hány éves korig?

Jelenleg ebben a félévben 6-tól 8 éveseknek, illetve 9-től 11 éveseknek indítottunk kurzusokat. Ez két különböző korosztály, különböző tananyaggal. Következő félévtől bővíteni fogjuk a kört, van egy óvodás program 4 éves kortól, itt a szülővel együtt készíti a gyermek a projektjeit, és a foglalkozásvezető tanácsokat ad, kérdez a gyerekektől, illetve egy nagyobb korosztályt is kezdünk 12-től 14-15 éves korig. Itt már nagyon jellemző, hogy valaki szakmai érdeklődéssel jön el, olyan komoly építészeti problémákat is érintünk, amelyek akár az egyetemen is izgalmas projektek lennének.

ARKKI8

A teljes Arkki tanterv 30 egymásra épülő modult tartalmaz - Fotó forrása: Arkki

Hány modulból áll a program?

A teljes Arkki tanterv 30 egymásra épülő modult tartalmaz 300 folyamatos fejlődést biztosító projekttel, amelyek lehetővé teszik a gyermekek és fiatalok számára, hogy összesen 1500 órán keresztül alkossanak és fejlesszék kreativitásukat.

Finnországban egészen 19 éves korig folyik Arkki oktatás. Minél kisebb korosztályt érint, annál többen járnak, a gyerekeknek korral differenciálódik az érdeklődése, 14 éves korosztály felett már a szakmai, építészeti irányultság a jellemző.


ARKKI9


ARKKI10






A gyerekeknek korral differenciálódik az érdeklődése - Fotó forrása: Arkki
 

Mennyi időt vesz igénybe, heti hány foglalkozást jelent?

Egy kurzus heti egy foglalkozást jelent és a foglalkozások másfél órások. Ez pont jó is a gyerekeknek, hogy ismétlődő műhelymunka legyen, amit várnak és hétről hétre újra tudják folytatni.

Milyen irányban szeretnétek tovább fejlődni?

Szeretnénk, hogy ne csak Budapesten, hanem Magyarország nagyobb vidéki városaiban is elérhető legyen az Arkki, és ehhez keresünk is partnereket. Nyitunk egy saját helyszínt nemsokára, ahol szeretnénk osztályokat vendégül látni. Ezen kívül szeretnénk egy támogató programot: „Hívj  meg egy osztályt egy Arkki foglalkozásra!” címmel, hogy akár építőipari, akár más cégek, magánszemélyek tudjanak adományozni az Arkkinak, hogy olyan osztályokat is vendégül láthassunk, ahol a gyerekek nem tudják kifizetni a foglalkozást.

 

ARKKIAz Arkki partnereket keres és támogató programot indít: „Hívj  meg egy osztályt egy Arkki foglalkozásra!” - Fotó forrása: Arkki

Sok sikert kívánok ehhez a szuper kezdeményezéshez, reméljük, hogy minél több gyermek be tud kapcsolódni az Arkki programba és nagyon kreatívan gondolkodó, nyitott szemléletmódú felnőttekké válnak.


CIKK AJÁNLÓ


ED X MINDIET 2024.04.18.

ED x MINDiet 2024.04.18. EuropaDesign, ESG, egészség, környezet, teljesítmény, együttműködés
Időről időre szeretnénk megosztani olyan kutatási eredményeket,...
2024-04-08

A MUNKAHELYEK MEGÚJULÁSA A NEUROLÓGIAI...

A munkahelyek megújulása a neurológiai sokszínűség jegyében europadesign,neurodiverzitás,színek, sensory design,befogadó iroda, támogató környezet,kutatás,szakértői betekintés
A munkahelyek forradalmi megújulása: a neurológiai sokszínűség...
2024-03-06

COLONNADE IRODA REFERENCIÁNK AZ ÉV IRODÁJA...

Colonnade iroda referenciánk Az Év Irodája Verseny győztesei között! EuropaDesign, Colonnade, AzÉvIrodája, AzÉvKözépvállalatiIrodája, győztes, officedesign,,designfurniture,Pedrali,Sits,Hay,Arper
A nyertes koncepció: esztétikus, harmonikus, természetközeli, olyan...
2024-04-22

EHHEZ AJÁNLJUK



Carola SO0903 Andreu World
termék információ
termék raktárlista

Carola SO0903

termék raktárlista

Anna SI1372 Andreu World
termék információ
termék raktárlista

Anna SI1372

termék raktárlista

Capri Executive SO1581 Andreu World
termék információ
termék raktárlista

Capri Executive SO1581

termék raktárlista

Atreo Alea
termék információ
termék raktárlista

Atreo

termék raktárlista
# Alea Nincs

Ikara Actiu
termék információ
termék raktárlista

Ikara

termék raktárlista
# Actiu Nincs

Loop Arper
termék információ
termék raktárlista

Loop

termék raktárlista
# Arper Nincs

Winner Actiu
termék információ
termék raktárlista

Winner

termék raktárlista
# Actiu Nincs

Anna SO1369 Andreu World
termék információ
termék raktárlista

Anna SO1369

termék raktárlista

REFERENCIÁK

GSK

GSK

XAPT

XAPT

RICOH

Ricoh

TRIVIUM PACKING

Trivium Packing

A4STUDIO

A4Studio

KONYHAKÖR

Konyhakör

BRITISH CHAMBER...

British Chamber of Commerce in Hungary

HERMES

Hermes

MEC - MINDSHARE

MEC - Mindshare

NOTEBOOK STORE

Notebook Store

A WELL 11 FEJEZETE

The WELL Air concept aims to ensure high levels of indoor air quality across a building’s lifetime through diverse strategies that include source elimination or reduction, active and passive building design and operation strategies and human behavior interventions.

A WELL Air koncepciójának célja a magas minőségű beltéri levegő biztosítása az épület teljes élettartama alatt különböző stratégiák felhasználásával melyek magukban foglalják a káros anyagok levegőbe jutásának megszüntetését vagy csökkentését, az aktív és passzív épülettervezést és üzemeltetést, valamint az emberi tevékenységek által történő beavatkozások optimalizálását.

The WELL Water concept covers aspects of the quality, distribution and control of liquid water in a building. It includes features that address the availability and contaminant thresholds of drinking water, as well as features targeting the management of water to avoid damage to building materials and environmental conditions.

A WELL Water koncepciója az épületen belüli vízellátás minőségét, elosztását és ellenőrzését fedi le. Foglalkozik az ivóvíz rendelkezésre állásával illetve szennyezettségével csakúgy, mint a vízgazdálkodással kapcsolatos kérdésekkel, így kihatással van az építőanyagok minőségére illetve a környezeti körülményekre is.

The WELL Nourishment concept requires the availability of fruits and vegetables and nutritional transparency and encourages the creation of food environments where the healthiest choice is the easiest choice.

A WELL Nourishment koncepciója az épületet használók számára a friss zöldségek és gyümölcsök elérhetőségét és az épületen belül kínált táplálékoknak az átláthatóságát tűzi ki célul. Olyan környezet kialakítását támogatja, ahol az egészséges választás a legegyszerűbb választás.

The WELL Light concept promotes exposure to light and aims to create lighting environments that are optimal for visual, mental and biological health.

A WELL Light koncepció a természetes fény jelenlétét támogatja, a látási, mentális és biológiai egészség számára optimális világítási feltételek meglétére törekszik.

The WELL Movement concept promotes movement, physical activity and active living and discourages sedentary behaviors through environmental design strategies, programs and policies.

A WELL Movement koncepciója elősegíti a mozgást, a fizikai aktivitást, az aktív életet és elriaszt az ülő életmódtól a környezet megfelelő tervezésével, a különböző programokkal és irányelvek bevezetésével.

A WELL Thermal Comfort koncepció célja a produktivitás elősegítése és az ideális hőkomfort kialakítása az épület minden használója számára továbbfejlesztett hűtő-, fűtő rendszerek betervezésével, működtetésével és a rendszer személyre szabhatóságával.

A termikus kényelmet úgy definiálhatjuk, mint „az az állapot, amely kifejezi a termikus környezettel való elégedettséget és azt szubjektív értékelés alapján minősíti”. Szervezetünkben az állandó hőmérsékleti kényelmet a homeosztázis egyik területe a hőszabályozás biztosítja, mellyel egy élőlény bizonyos határok között fenntartja a testhőmérsékletét a környezeti hőmérséklet változása ellenére. Kiegyensúlyozza a hőnyereséget és a hőveszteséget annak érdekében, hogy a test belső hőmérséklete az optimális tartományban, 36-38 ° C (97-100 ° F) maradjon, ezt a hipotalamusz szabályozza.

The WELL Sound concept aims to bolster occupant health and well-being through the identification and mitigation of acoustical comfort parameters that shape occupant experiences in the built environment.

A WELL Sound koncepciójának célja az épületet használók egészségének és jólétének erősítése az akusztikai paraméterek javításával, hogy az épített környezetben tartózkodók is megtapasztalják az akusztikai kényelem előnyeit.

The WELL Materials concept aims to reduce human exposure to hazardous building material ingredients through the restriction or elimination of compounds or products known to be toxic and the promotion of safer replacements. Compounds known to be hazardous to the health of occupational workers and/or known to bioaccumulate or aggregate in the environment are also restricted and in some instances not permitted.

A WELL Materials koncepciója az emberek egészségét védi, az építőanyagokban fellelhető károsanyagok csökkentésével vagy teljes kiküszöbölésével és a megfelelő helyettesítő anyagok népszerűsítésével. Az egészségre veszélyes vegyületek felhasználását szintén szabályozza a WELL.

The WELL Mind concept promotes mental health through policy, program and design strategies that seek to address the diverse factors that influence cognitive and emotional well-being.

A WELL Mind koncepciója a mentális egészség elérését olyan rendelkezésekkel, programokkal és design stratégiákkal támogatja, melyeknek célja a kognitív és érzelmi jóllét kialakulásához való hozzájárulás.

The WELL Community concept aims to support access to essential healthcare, workplace health promotion and accommodations for new parents while establishing an inclusive, integrated community through social equity, civic engagement and accessible design.

A WELL Community koncepció célja, hogy támogassa az alapvető egészségügyi ellátáshoz való hozzáférést, a munkahelyi egészségfejlesztést és a szülők munkába való visszatérését, miközben befogadó, integrált közösséget hoz létre a társadalmi igazságosság, a polgári részvétel és a hozzáférhető formatervezés révén.

Innovation features pave the way for projects to develop unique strategies for creating healthy environments.

A WELL Innováció fejezete a projektek útját segíti, hogy egyedi és innovatív stratégiák kidolgozásával megteremtsék az egészséges környezetet.


olvass tovább...