A LEGJOBB KÖZÖSSÉGI ÉPÜLETBELSŐ 2020:
KIBONTAKOZÓ TÉR – AZ AKG KISCELLI UTCAI ÉPÜLETÉNEK ÁTALAKULÁSA
TERVEZŐ: FLÓ ARCHITECT Demeter Ágota, Csővári Linda
A Zsűri értékelése:
MÉD 2020 – Europa Design Belsőépítészeti különdíj
A díj célja az építészeti és belsőépítészeti értékek közötti harmónia erősítése, különös tekintettel a közösségi épületekben folyó kommunikációt támogató belsőépítészeti, berendezési és más technológiai megoldások alkalmazására, vagy ezek továbbtervezési lehetőségeire.
Trendi lett olyan irodákat kialakítani, ahol a játékosság, vagy konkrétan maga a játék kap teret egy csocsóasztal, vagy csúszda formájában, ahogy például azt a Google irodáiban megszokhattuk az utóbbi években. A felnőttek gyermeki énje előbújhat egy pillanatra a munka komoly világában, hiszen a kreativitás és a játék kéz a kézben járnak, s a kreativitás pedig a modern gazdaság legfőbb hajtóereje.
De vajon a gyermekekben is megbújik egy felnőtt, amelyik képes felelősségteljesen gondolkodni, kooperálni, alkalmazkodni, problémákat megoldani? Ha feltételezzük, hogy a gyerekkor nem az az állapot, amikor a nagybetűs ÉLETRE készülünk, hanem amikor ugyanúgy ÉLJÜK az életünket, csak éppen egy másik szakaszát, akkor a válasz: IGEN. Lehet-e az iskola egy játékos iroda, ahol a gyerekek „dolgoznak”? Nem a padban ülnek egy előadó tanítását hallgatva (bár ez is nagyon fontos), hanem közösen, a feladatokat egymás között megosztva dolgoznak projekteken, s az ismeretek megszerzése, felkutatása is közösségi feladat. A hangsúly az együttműködésen, többoldalú kommunikáción van. Miért lenne szükség éles határvonalat húzni mesterségesen a különféle életszakaszok közé a nevelésben, oktatásban, amikor ezek az életszakaszok úgyis összemosódnak? Miért kellene, hogy más legyen egy iskola alaprajza, bútorzata, mint egy irodáé? Hiszen mindkettőben emberek élnek, „dolgoznak”!
És mit lehet kezdeni egy olyan, 110 éves iskolaépülettel, amely egy egészen másik korszak, egészen más világ öröksége, s egy ilyen épületbe kell integrálni egy olyan újfajta szemléletű oktatást, mely 2020-ban is „alternatívnak” számít Magyarországon?
Az Alternatív Közgazdasági Gimnázium 2018-ban átvett míves épülete masszív főfalrendszerével tiszteletet parancsol, melyet az építész stáb meg is ad neki: nem az épület alaprajzi struktúráját rendezik át, nem falakat bontanak, hanem azt meghagyva, „átlépve felette” fogalmazzák újra az épület belvilágát egyszerű belsőépítészeti eszközökkel. Lazán, nagyvonalúan, frissen, hitelesen, takarékosan, bölcsen és előrelátó módon. Fenntarthatóan. Nem akarják örökéletű bútorzattal berendezni a tereket, mert a tapasztalat szerint 5-10 év múlva úgyis át kell alakítani a tereket, ha más nem, az informatika robbanásszerű fejlődése okán.
Az alternatív oktatási szemlélet és módszer másképpen szabja meg az iskolai élet kereteit, sokkal nagyobb önállóságot és felelősséget ad a diákoknak, ugyanakkor gyakorlatiasabb, az életre nevel. Ebből adódóan a szecessziós épület hagyományos, folyosós térrendszerét úgy értelmezték újra a tervezők, hogy a belsőépítészeti eszközöké lett a főszerep: a bútorzat viszi a prímet abban, hogy a mai fogalmaink szerint ÉLHETŐVÉ vált a folyosó, a tantermek, s a tornaterem is számos funkciót betölthet: reggel a tornaóra helyszíne, délután pedig előadóteremként működik – ahogy a helyzet hozza. Hiszen gyermekeink otthon ugyanilyen lazán dőlnek le a kanapéra netezni, keresnek maguknak egy kuckót az olvasáshoz, veszik ki a részüket a házimunkából, vagy állnak neki tornázni a szoba közepén. Lakásunk helyiségei is sokrétű szerepet töltenek be, akár egy nap leforgása alatt lehet a nappaliból játszóhely, munkahely, táncparkett, jóga-terem, vagy pihenősziget.
Az AKG épületének átalakítása olyan arány- és esztétikai érzékkel, szakmai alázattal és mértéktartással történt, ami kiemeli a 2020-as év építészeti eredményei közül. A zsűri kiemeli: nem feltétlenül csak drága anyagokkal és nagyvonalú térképzéssel lehet minőségi belsőépítészetet létrehozni. Az életminőséget lehet javítani egyszerű, takarékos eszközökkel, minimalista megoldásokkal is. A tervezők tanúbizonyságot tettek arról, hogy a jó design demokratikus. Az itt tanuló diákok ezt a szemléletet adhatják tovább felnőttként is.