wishlist

Raktár lista

wishlist del
A lista sorrendje módosítható Drag & Drop -al!
HU | EN

ÁTADOTT DÍJAK

MÉD – BELSŐÉPÍTÉSZETI KÜLÖNDÍJ: SZOLNOKI VÁRKAPU LÁTOGATÓKÖZPONT – AZ ÚJRAGONDOLT MÚLT

MÉD – BELSŐÉPÍTÉSZETI KÜLÖNDÍJ: SZOLNOKI VÁRKAPU LÁTOGATÓKÖZPONT – AZ ÚJRAGONDOLT MÚLT Irodabútor,wilkhahn,méd,belsőépítészeti különdíj,2021

Álmosdi Árpád és Csendes Mónika, az Ártér Építész Műterem építészei kapták idén a MÉD Europa Design belsőépítészeti különdíját a Szolnoki Várkapu Látogatóközpont tervéért, újragondolásáért.


A két alkotóval a díj alapítója, az Europa Design cégvezető-tulajdonosa, Feuertag Ottó beszélgetett.


Feuertag Ottó: Kérlek mutassátok be, hogyan kezdődött a tervezési munka?

Álmosdi Árpád: 2015-ben kaptunk megbízást a Szolnoki Várkerület tervezésére, amelynek zászlóshajója a látogatóközpont, de maga a projekt több részből áll – környezetrendezés, templomfelújítás, sétánytervezés. A Várkapu különleges helyszínen van, a Zagyva és a Tisza torkolatában. A középkorban egy szigeten állt, akkor még két irányból vette körbe a Zagyva, ma már csak az egyik irányból. A várárkot így élő folyók alkották, de a vár elpusztult, és a 19. század elejére építészeti nyoma nem maradt. Ugyanakkor a város mentális emlékezetében nagyon fontos szerepet játszik a vár - hajdanán tiszai átkelőhely volt és védelmet nyújtott -, polgárai innen eredeztetik a város identitását, pedig közben fizikailag sehol nem volt látható. Ennek a projektnek az volt a célja, hogy valamilyen módon újragondolva, visszaadjuk a város születésének a forrását.


Feuertag Ottó: A tervezésnél 800-1000 év hagyományát és érzelmeit kellett új köntösbe öltöztetnetek. A megrendelőnek mi volt az elvárása, milyen funkciókat gondolt ide? Ki volt a célcsoport?

Csendes Mónika: A Várkapu Látogatóközpont egy mai modern épület, de az inspirációt a tervezéshez a régészeti feltárások és egy 1567-ből származó térkép metszet adta, amely felidézte az épület kontúrját, karakterét. A látogatóközpont bemutatja a Várkerület múltját, izgalmasak a török kor leletei, nem csak a harci leletek – kardmarkolat, ágyúgolyó -, de a civil élet töredékei is.  A vár maga 1000 éves, Szolnok a vármegye ispáni székhelye volt. A Várkapu Látogatóközpontot elsősorban turisztikai célpont, de a város lakóiknak a kulturális identitás miatt fontos, innen indul a város története.


Feuertag Ottó: A belsőépítészeti kialakításánál milyen szempontok szerint történt az anyagok kiválasztása?

Csendes Mónika: Munkáinknál racionális az anyagkiválasztás folyamata, azt keressük, ami megvalósítható és elérhető. A látogatóközpontnál nyersbetont és a falakon bontott téglát használtunk, a padló műgyantából készült. A nyersbetonnak sok előnye van a szerkezetfűtés-, és hűtés szempontjából is.

Álmosdi Árpád: Design szempontból fontos alapvetés volt, hogy olyan épületet építünk, amiről semmilyen adat nincs, fogalmunk sincs hogyan nézett ki, csak leírásokból tudjuk, hogy a Zagyva becsatlakozásánál állt a Várkapu, és hogy szilikátépület volt, kőből vagy téglából épült. Viszont meg kellett idézni, hogy régi, várszerű, ezért nem csak a külsejét, hanem a belsejét is úgy próbáltuk formálni, hogy a látogatókat egy kortárs épületben is ugyanazok az élmények érjék, mint egy régi várban.  A múlt, a középkori hangulat megidézésére találtuk ki a nyersbetont a liftaknában és a mennyezeten, valamint a rusztikus téglaburkolatot a falakon.


Feuertag Ottó: Egy vár kapcsán mindenkinek a sötétség, a fény hiánya jut eszébe, de ennél az épületnél a MÉD Belsőépítészeti Különdíj zsűrije az értékelésében is kiemelte, hogy a terek nagyon jól játszanak a természetes fény, a fény-árnyék eszközeivel, mozgalmas hatást előidézve. Mennyire volt tudatos a fény tervezése, próbáltatok-e a Well minősítésnek is megfelelő minél több természetes fényt bejuttatni a belső terekbe?

Álmosdi Árpád: Mivel ez egy kiállító tér, tudatosan kevés fényt engedtünk be, de az a kevés mind kezelve van. Először csodálkoztunk, hogy mi nyertük meg a különdíjat, hiszen a pályázat beadásakor éppen a teljes kiállítás installáció még hiányzott az épületből. A zsűri döntése azonban arra is rávilágított, hogy a belsőépítészetnek van egy olyan síkja, ami építész feladat, de megalapozza a jó belső tér tervezését. A nyers – berendezés nélküli -belső térben készült fotók jobban mutatják mennyire fontos az anyagválasztás, a térformálás és a fénykezelés, mint belsőépítészeti eszköz.

Csendes Mónika: Az építészetnek van egy olyan rétege, amelynél nem a ház homlokzatát tervezem, hanem a falak belső rétegét. Ez egy olyan határterület, ahol az építész megalapozhatja a belső kialakítást. Az építésztől függ, hogy egy fehér dobozt ad-e a belsőépítésznek, vagy egy izgalmasabb térformát, falakkal, fényekkel. Mi az építészeti tervezés során már megalapoztuk a kiállítási tér atmoszféráját, ami megengedte néhol a sötét tereket, anyagszerű felületeket. [1]

Álmosdi Árpád: Az épületen a forma kompaktsága miatt kevés nyílás van, csak a szellőztetést és a füstelvezetést oldottuk meg téglaráccsal, ami a kávézónál különleges, szűrt kapcsolatot hoz létre a külső és belső tér között. A fő cél a külső homogenitása volt, a belső hatás meglepetésként ért bennünket: a műgyanta padló a rácson beérkező fénypászmákat felvetíti a mennyezetre és a falra szép fényjátékot teremt a kávézó terében.


Feuertag Ottó: A MÉD Belsőépítészeti Különdíjnak pontosan ez a célja, hogy az építészet és a belsőépítészet között utat verjen, felhívja a figyelmet a kooperáció és a közös gondolkozás fontosságára, valamint megmutassa azokat a példákat, amikor organikus módon átfolyik egymásba építészet és belsőépítészet. A különdíj és a Well minősítés is azt keresi, hogy az épített környezet - a szerkezet, a testiség -, és a benne lévő funkciók, az ott lévő emberek mentális biztonsága és jólléte, valamint az ezek által létrehozott produktum, gondolkodás hogyan tud tökéletesen együttműködni.

Végül: Mit üzentek a Várkapu Látogatóközponttal az ide érkezőknek?

Álmosdi Árpád: Nagy feszültség van a kortárs formálás és az ennek ellenére megjelenő régiség-érzés között. Az alap üzenet, hogy bárki, aki ezzel a múzeummal találkozik, vizsgálja felül magában a múlthoz való viszonyát: azt, hogy nem csak a járt utak - díszletszerű visszaépítések, vagy kontrasztos, modern kiegészítések – lehetségesek. A látogatóktól azt várjuk, hogy saját magukban oldják fel a múlt és jelen feszültségét, gondolkozzanak el, hogy milyen a viszonyuk a múlthoz, miért fontos nekik és hogyan lehet tovább vinni a jövő számára.

Csendes Mónika: Minden történelmi hely fontos, mert ha az ember megérti a múltat, a hely történetét, akkor megérti a jelenét is. A látogatóközpontnak erős kapcsolata van múlt és jelen között, ami egy erős üzenet a mai kor emberének.

Feuertag Ottó: Árpádot idézve ez az épületnek gondolkodásra kell serkenteni a látogatókat!

 

A zsűri értékelése:

Az értékelést adta: Dr. Medvegy Gabriella (egyetemi tanár, dékán, Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Kar)

Vissza az építészet alapjaihoz! Azért értékes ez a projekt, mert a tömeg, a kubatúra, a belső terek egységben léteznek, nem lehet lehámozni egyiket a másikról. Ilyen értelemben klasszikus értékrendű projektet látunk, jó kezű alkotók által létrehozva.

Külön értéke, hogy szépen gazdálkodik a természetes fényekkel, kontrasztokkal, és olyan további elemekkel, mint a vetett árnyék, kint és bent, reggel és este, tél és nyár – minden verzióval számolt a tervező.  Szépen működik a ház, és szép helyen is van, a Tisza és a Zagyva találkozásánál.

Kiemelt érték, hogy az anyagok 1.0 belsőépítészeti téralkotók, nyers és csiszolt felületek, beton, klinker és transzparencia: fénnyel megtöltött üveg. Nincs semmi, ami felesleges, ami elvonja a figyelmet a komplex szerkesztéstől.


A MÉD Belsőépítészeti különdíját, a Wilkhahn ergonomikus On székét – a hagyományokhoz hűen - Feuertag Ottó, az Europa Design cégvezető-tulajdonosa adta át az építészeknek.

Csendes Mónika és Álmosdi Árpád az Év Lakóháza 2022 díjat is elnyerte a legjobb középület kategóriában a Szolnoki várkapu Látogatóközponttal.

 

[1] Kiállításterv: NARMER Építészeti Stúdió, Vasáros Zsolt DLA

CIKK AJÁNLÓ


VILÁGSIKER: KIEMELKEDŐ MAGYAR ÉPÜLETEK A...

Világsiker: kiemelkedő magyar épületek a FIABCI 2024 World Prix d'Excellence Awards nyertesei 2024WorldPrixdExcellenceAwards, világsiker, gold, silver, fiabci, MOLCampus, NéprajziMuzeum, MagyarZeneHaza, fiabcihungary, award, nivodij, winner, ingatlanfejlesztoinivodij, ingatlanoscar, prixdexcellence, ingatlan, dij, dijatadas, europadesign
Büszkén mutatjuk be a FIABCI Hungary kiemelt támogató partnereként a...
2024-05-31

17. CSR HUNGARY DÍJ, A MAGYAR ÜZLETI...

17. CSR Hungary Díj, a Magyar Üzleti Felelősség Díja EuropaDesign, CSR, pályázat, jógyakorlat, különdíj, felelős, fenntartható üzleti modell,díj
A Magyar Üzleti Felelősség Díja, a CSR Hungary Díj 2024Folytatva a...
2024-06-03

FIABCI WORLD PIX D'EXCELLENCE SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ...

FIABCI World Pix d'Excellence sajtótájékoztató 2024 Fiabci, Europa Design, Sajtótájékoztató, Mol Campus, Néprajzi Múzeum, Magyar Zene Háza
A VÁROSLIGETBEN TALÁLHATÓ A VILÁG KÉT LEGJOBB...
2024-06-07

EHHEZ AJÁNLJUK



Capri Lounge BU1698 Andreu World
termék információ
termék raktárlista

Capri Lounge BU1698

termék raktárlista

HAY Rope Trick HAY
termék információ
termék raktárlista

HAY Rope Trick

termék raktárlista
# HAY Nincs

Alya Executive SO1479 Andreu World
termék információ
termék raktárlista

Alya Executive SO1479

termék raktárlista

YONDA Wilkhahn
termék információ
termék raktárlista

YONDA

termék raktárlista

Landing Wilkhahn
termék információ
termék raktárlista

Landing

termék raktárlista

Alya SI1553 Andreu World
termék információ
termék raktárlista

Alya SI1553

termék raktárlista

Alya SI1555 Andreu World
termék információ
termék raktárlista

Alya SI1555

termék raktárlista

E-quo True Design
termék információ
termék raktárlista

E-quo

termék raktárlista

REFERENCIÁK

MONICOMP

Monicomp

HUAWEI

Huawei

DOUWE EGBERTS

Douwe Egberts

DREAMCINEMA

Dreamcinema

WIZZ AIR

Wizz Air

MHF MORGAN HITEL...

mhf Morgan Hitel és Faktor

VEOLIA

Veolia

DREHER

Dreher

ALL YOU CAN MOVE

All You Can Move

MAGÁNVILLA

Magánvilla

A WELL 11 FEJEZETE

The WELL Air concept aims to ensure high levels of indoor air quality across a building’s lifetime through diverse strategies that include source elimination or reduction, active and passive building design and operation strategies and human behavior interventions.

A WELL Air koncepciójának célja a magas minőségű beltéri levegő biztosítása az épület teljes élettartama alatt különböző stratégiák felhasználásával melyek magukban foglalják a káros anyagok levegőbe jutásának megszüntetését vagy csökkentését, az aktív és passzív épülettervezést és üzemeltetést, valamint az emberi tevékenységek által történő beavatkozások optimalizálását.

The WELL Water concept covers aspects of the quality, distribution and control of liquid water in a building. It includes features that address the availability and contaminant thresholds of drinking water, as well as features targeting the management of water to avoid damage to building materials and environmental conditions.

A WELL Water koncepciója az épületen belüli vízellátás minőségét, elosztását és ellenőrzését fedi le. Foglalkozik az ivóvíz rendelkezésre állásával illetve szennyezettségével csakúgy, mint a vízgazdálkodással kapcsolatos kérdésekkel, így kihatással van az építőanyagok minőségére illetve a környezeti körülményekre is.

The WELL Nourishment concept requires the availability of fruits and vegetables and nutritional transparency and encourages the creation of food environments where the healthiest choice is the easiest choice.

A WELL Nourishment koncepciója az épületet használók számára a friss zöldségek és gyümölcsök elérhetőségét és az épületen belül kínált táplálékoknak az átláthatóságát tűzi ki célul. Olyan környezet kialakítását támogatja, ahol az egészséges választás a legegyszerűbb választás.

The WELL Light concept promotes exposure to light and aims to create lighting environments that are optimal for visual, mental and biological health.

A WELL Light koncepció a természetes fény jelenlétét támogatja, a látási, mentális és biológiai egészség számára optimális világítási feltételek meglétére törekszik.

The WELL Movement concept promotes movement, physical activity and active living and discourages sedentary behaviors through environmental design strategies, programs and policies.

A WELL Movement koncepciója elősegíti a mozgást, a fizikai aktivitást, az aktív életet és elriaszt az ülő életmódtól a környezet megfelelő tervezésével, a különböző programokkal és irányelvek bevezetésével.

A WELL Thermal Comfort koncepció célja a produktivitás elősegítése és az ideális hőkomfort kialakítása az épület minden használója számára továbbfejlesztett hűtő-, fűtő rendszerek betervezésével, működtetésével és a rendszer személyre szabhatóságával.

A termikus kényelmet úgy definiálhatjuk, mint „az az állapot, amely kifejezi a termikus környezettel való elégedettséget és azt szubjektív értékelés alapján minősíti”. Szervezetünkben az állandó hőmérsékleti kényelmet a homeosztázis egyik területe a hőszabályozás biztosítja, mellyel egy élőlény bizonyos határok között fenntartja a testhőmérsékletét a környezeti hőmérséklet változása ellenére. Kiegyensúlyozza a hőnyereséget és a hőveszteséget annak érdekében, hogy a test belső hőmérséklete az optimális tartományban, 36-38 ° C (97-100 ° F) maradjon, ezt a hipotalamusz szabályozza.

The WELL Sound concept aims to bolster occupant health and well-being through the identification and mitigation of acoustical comfort parameters that shape occupant experiences in the built environment.

A WELL Sound koncepciójának célja az épületet használók egészségének és jólétének erősítése az akusztikai paraméterek javításával, hogy az épített környezetben tartózkodók is megtapasztalják az akusztikai kényelem előnyeit.

The WELL Materials concept aims to reduce human exposure to hazardous building material ingredients through the restriction or elimination of compounds or products known to be toxic and the promotion of safer replacements. Compounds known to be hazardous to the health of occupational workers and/or known to bioaccumulate or aggregate in the environment are also restricted and in some instances not permitted.

A WELL Materials koncepciója az emberek egészségét védi, az építőanyagokban fellelhető károsanyagok csökkentésével vagy teljes kiküszöbölésével és a megfelelő helyettesítő anyagok népszerűsítésével. Az egészségre veszélyes vegyületek felhasználását szintén szabályozza a WELL.

The WELL Mind concept promotes mental health through policy, program and design strategies that seek to address the diverse factors that influence cognitive and emotional well-being.

A WELL Mind koncepciója a mentális egészség elérését olyan rendelkezésekkel, programokkal és design stratégiákkal támogatja, melyeknek célja a kognitív és érzelmi jóllét kialakulásához való hozzájárulás.

The WELL Community concept aims to support access to essential healthcare, workplace health promotion and accommodations for new parents while establishing an inclusive, integrated community through social equity, civic engagement and accessible design.

A WELL Community koncepció célja, hogy támogassa az alapvető egészségügyi ellátáshoz való hozzáférést, a munkahelyi egészségfejlesztést és a szülők munkába való visszatérését, miközben befogadó, integrált közösséget hoz létre a társadalmi igazságosság, a polgári részvétel és a hozzáférhető formatervezés révén.

Innovation features pave the way for projects to develop unique strategies for creating healthy environments.

A WELL Innováció fejezete a projektek útját segíti, hogy egyedi és innovatív stratégiák kidolgozásával megteremtsék az egészséges környezetet.


olvass tovább...