wishlist

Raktár lista

wishlist del
A lista sorrendje módosítható Drag & Drop -al!
HU | EN

BLOG

WILKHAHN-STORY: A BAUHAUSTÓL A 3D NYOMTATÁSIG

WILKHAHN-STORY: A BAUHAUSTÓL A 3D NYOMTATÁSIG Irodabútor,Wilkhahn-story:,Bauhaustól,nyomtatásig

A tavaly 110 éves születésnapját ünneplõ német Wilkhahn cég a folyamatosan megújuló, designorientált, innovatív szemléletmódjának és gyártási technológiájának köszönheti, hogy több mint egy évszázada piacvezetõ a dinamikus ülõbútorok és konferenciaberendezések gyártásában.

Az asztalosüzemet 1907-ben alapította két asztalosmester, Friedrich Hahne és Christian Wilkening, a Hannover közelében található Eimbeckhausenben. Tömör bükkfa székeket állítottak elõ, amelyhez az alapanyagot a közeli erdõkbõl szállították. Akkoriban nem sokban különböztek a régióban mûködõ mintegy száz kisebb-nagyobb üzemtõl. Az üzlet jól ment, de a két alapító nem elégedett meg ennyivel. Kísérletezõ kedvük késõbb meghozta a gyümölcsét: a kis kézmûves cégbõl nemzetközileg elismert bútorgyár lett a Wilkhahn, a siker titka pedig a design és az újítások melletti elkötelezettségben rejlett.

A Wilkhahn több mint száz év után is töretlenül halad elõre az innovációkban: 2016 újdonsága volt az elsõ 3D nyomtatással készülõ szék, a PrintStool One – tervezõje Thorsten Franck – amely teljesen lebomló anyagból, ligninbõl készül.


Az igazi áttörés 1946-ban következett be a gyár történetében, amikor Fritz Hahne, Friedrich Hahne fia, és unokatestvére Adolf Wilkening átvették szüleiktõl a cég irányítását. Bár a II. világháború utáni depressziós gazdasági környezet nem ennek kedvezett, Hahne a magas minõségi színvonalú bútorok gyártásában látta azt az irányt, ami kiemeli õket a többi helyi gyár közül. Az új image keresése közben kapcsolatba lépett Walter Heynnel, aki a Deutsche Werkstätten igazgatója volt és olyan designerekkel, mint Georg Leowald és Herbert Hirche, akiknek a munkáját a Bauhaus és a Wekbund inspirálta. Az újítások, és a letisztult megjelenést tükrözõ cégfilozófia a cég nevét sem kímélték: Fritz Hahne 1954-ben úgy döntött, hogy a „Wilkening & Hahne” névet Wilkhahnra rövidíti.

Herbert Hirche a Bauhaus alapítójának, Walter Gropiusnak volt a tanítványa, építészetet oktatott és a Stuttgart Akadémia igazgatója volt. Az általa képviselt Bauhaus szellemiségének hatása nemcsak a Wilkhahn-termékeken érzõdött – hiszen több szék terve is az õ nevéhez fûzõdik – hanem jelentõs befolyást gyakorolt a cég image-re is, az elsõ jelentõs gyárbõvítéssel, majd 1958-ban az új irodaépület megtervezésével is õt bízták meg. A letisztult formavilágú, világos, lapos tetõs ház Bauhaus stílusjegyeivel jelentõsen különbözött a környéken megszokott ipari épületek látványától. Az acél- és betonváz már az elsõ lépést jelentette az egységes cégarculat felé, és amely összhangban volt a termékek letisztult formavilágával. A kétszintes irodaépület 1960-ban készült el, a földszinten a bemutatóterem, az elsõ emeleten nyitott teres iroda kapott helyet. Sajnos késõbb az emeletet zárt irodákra tagolták, így az épület veszített nagyvonalú megjelenésébõl.

Az 1950-es években az új formanyelvnek és az új anyaghasználatnak köszönhetõen a Wilkhahn a német ipari design vezetõ piaci szereplõje lett. Olyan kitûnõ designerekkel dolgoztak együtt, mint a már említett Herbert Hirche, Georg Leowald, Roland Rainer, Jupp Ernst és Helmut Lohmeier. Közremûködésükkel a Bauhaus jegyeket magukon hordozó, egyszerû formavilágú, a tervezésnél a funkciót elõtérbe helyezõ bútorok készültek, amelyek közül több designtörténeti darab lett. Leowald tervezte meg az elsõ üvegszál megerõsítésû poliészter széket 1955-ben a Wilkhahn számára. Igazi forradalmi bútorok születtek az Ulm Design Akadémiával történõ (Ulmer Hochschule für Gestaltung) együttmûködésbõl is. A Wilkhahn magáévá tette az ulmi designerek egyik alapelvét, miszerint „A célunk, hogy fenntartható termékeket tervezzünk, növeljük a használati értéküket és csökkentsük a veszteséget.” Bár a környékbeli többi bútorgyártó csak csóválta a fejét a változások láttán, és kételkedõen fogadta az újításokat, az építészek hamarosan rajongani kezdtek a Wilkhahn-bútorokért. Mivel õk nem egy-egy terméket kerestek, hanem terek berendezésében gondolkoztak, ezért a gyár egész termékcsaládokat kezdett fejleszteni, a székek és fotelek mellett megjelentek a szófák és a kis asztalok, természetesen egymáshoz illeszkedõ formavilágban. Az építészek felõl érkezõ igény meghatározó lett a terméktervezés és –fejlesztés szempontjából. A Wilkhahn lassan kitört a lakossági bútorok telített piacáról, és a közösségi bútorpiac meghatározó szereplõjévé vált. A letisztult, idõtálló és strapabíró bútorok meghódították a repülõtereket, az egészségügyi létesítményeket, az oktatási intézményeket és más közösségi tereket.
Az 1970-es éveket a designmenedzsment jellemezte, amikor az Ulm Akadémiáról Klaus Franck vezetésével grafikai arculat, vásári, kiállítási és hirdetési koncepciók születtek. Ebben az idõszakban jelent meg Wilhelm Ritz 232-nek nevezett irodaszéke, amely külön-külön mozgó ülõlapjával és háttámlájával igazi áttörést jelentett az irodaszékek piacán. Az FS-Line szék messze megelõzte korát és már akkor dinamikus ülést nyújtott, amikor nem is tudatosították annak fontosságát. Megszületését ergonómiai felmérések és tesztek sora elõzte meg. Az FS-Line széket tervezõik, Klaus Frank és Werner Sauer vezetéknevének kezdõbetûirõl nevezték el. A teljes termékcsaládból több mint 2 millió darabot adtak el és a szék mai napig tagja a termékportfóliónak.
A Wilkhahn cégkultúrájában a folyamatos termékfejlesztés és a letisztult designvonal mellett az 1990-es évek elejétõl egyre nagyobb szerepet kapnak a környezettudatosság szempontjai is. Az 1993-ban átadott gyártócsarnok, amelyet Thomas Herzog tervezett, világszerte úgy ismert, mint a környezetbarát és energiatakarékos gyáregység kiemelkedõ példája. Az 1995-ben piacra dobott Picto forgószék pedig teljesen szétszedhetõ elemeivel a világon elsõként kapta meg a holland Milieukeur Foundation környezetvédelmi díját.
1995-ben Manfred Schmitz lett az új vezérigazgató, akinek a kinevezése újabb változásokat vont maga után. A Modus székcsalád a dinamikus ülés teljesen új korszakát hozza el az irodákba, a Confair konferenciacsalád esetében pedig már rugalmasan alakítható és átrendezhetõ bútorrendszerekrõl beszélhetünk, amelyek számos technikai újítást rejtenek magukban, mint például az asztallapba süllyesztett érintõképernyõk, amelyek kommunikálnak a falon lévõ okos whiteboarddal.

A Wilkhahn a design és a környezettudatos gyártás mellett mindig az embert, bútorainak a felhasználóját helyezi a középpontba. Nem véletlen, hogy jelentõs fejlesztéseket végeznek az ergonómia és az üléskomfort területén, amelyek eredményeként a dinamikus ülést olyan új mechanikák teszik lehetõvé, mint a Trimensio. Ezzel a technikával az emberi test szabadon mozoghat ülés közben, nemcsak elõre-hátra, hanem oldalirányban is, miközben a gerincoszlop is megfelelõ megtámasztást kap. A dinamikus ülés új mechanikája már több széktípusban elérhetõk, így mûködnek az ON, az IN és az AT irodaszékek.



A Wilkhahn több mint száz év után is töretlenül halad elõre az innovációkban: 2016 újdonsága volt az elsõ 3D nyomtatással készülõ szék, a PrintStool One – tervezõje Thorsten Franck – amely teljesen lebomló anyagból, ligninbõl készül.

A Wilkhahn több mint 100 éves történelme alatt új sztenderdeket alkotott az irodabútor piacon: kifejlesztette a dinamikus ülést és megalkotta a dinamikusan berendezhetõ konferenciatermeket. Mindezt a német design -„design made in Germany” – nemzetközi elismerésével. A Wilkhahn több mint bútor, a Wilkhahn termékdesign a cég hitvallásának kifejezési formája, amely a szociális és ökológiai szempontokat ugyanúgy magában foglalja, mint az esztétikát és az ergonómiát.

Az Europa Design 1994-tõl forgalmazza a Wilkhahn bútorait Magyarországon.
 

CIKK AJÁNLÓ


FERENCZ MARCEL - NÉPRAJZI MÚZEUM, AZ ELSŐ...

Ferencz Marcel - Néprajzi Múzeum, az első skicctől a világsikerig EuropaDesign, Ferencz Marcel, FIABCI, World Prix d’Excellence, Néprajzi Múzeum, díj, ingatlanfejlesztés, Városliget, fenntartható, díszítés, pixelizált motívum,
Néprajzi Múzeum - FIABCI World Prix d’Excellence – a világ legjobb...
2024-07-08

BUZZISPACE – KREATÍV AKUSZTIKA

BuzziSpace – kreatív akusztika BuzziSpace,acustic,akusztika,akusztikus panelek,termékújdonságok
Az akusztikus megoldásairól ismert belga BuzziSpace új termékei...
2024-09-08

EHHEZ AJÁNLJUK



Xoko Akaba
termék információ
termék raktárlista

Xoko

termék raktárlista
# Akaba Nincs

Capri Executive SO1581 Andreu World
termék információ
termék raktárlista

Capri Executive SO1581

termék raktárlista

Zubi Akaba
termék információ
termék raktárlista

Zubi

termék raktárlista
# Akaba Nincs

Alya BQ1591 Andreu World
termék információ
termék raktárlista

Alya BQ1591

termék raktárlista

Alya BQ1594 Andreu World
termék információ
termék raktárlista

Alya BQ1594

termék raktárlista

Alya SI1550 Andreu World
termék információ
termék raktárlista

Alya SI1550

termék raktárlista

OE1 Mobile Easel Herman Miller
termék információ
termék raktárlista

OE1 Mobile Easel

termék raktárlista

Carlotta SO0992 Andreu World
termék információ
termék raktárlista

Carlotta SO0992

termék raktárlista

REFERENCIÁK

MOHÁCSI

Mohácsi

ART FORCE

Art Force

CSIKÓS...

Csikós Építész Iroda

VATERA

Vatera

LAURUS IRODAHÁZ

Laurus irodaház

IMEX...

IMEX Filtertechnika phase 2

MICHELIN

Michelin

SALANS ÜGYVÉDI...

Salans Ügyvédi Iroda

SKICC

Skicc

DEUTSCHE BANK...

Deutsche Bank Zrt.

A WELL 11 FEJEZETE

The WELL Air concept aims to ensure high levels of indoor air quality across a building’s lifetime through diverse strategies that include source elimination or reduction, active and passive building design and operation strategies and human behavior interventions.

A WELL Air koncepciójának célja a magas minőségű beltéri levegő biztosítása az épület teljes élettartama alatt különböző stratégiák felhasználásával melyek magukban foglalják a káros anyagok levegőbe jutásának megszüntetését vagy csökkentését, az aktív és passzív épülettervezést és üzemeltetést, valamint az emberi tevékenységek által történő beavatkozások optimalizálását.

The WELL Water concept covers aspects of the quality, distribution and control of liquid water in a building. It includes features that address the availability and contaminant thresholds of drinking water, as well as features targeting the management of water to avoid damage to building materials and environmental conditions.

A WELL Water koncepciója az épületen belüli vízellátás minőségét, elosztását és ellenőrzését fedi le. Foglalkozik az ivóvíz rendelkezésre állásával illetve szennyezettségével csakúgy, mint a vízgazdálkodással kapcsolatos kérdésekkel, így kihatással van az építőanyagok minőségére illetve a környezeti körülményekre is.

The WELL Nourishment concept requires the availability of fruits and vegetables and nutritional transparency and encourages the creation of food environments where the healthiest choice is the easiest choice.

A WELL Nourishment koncepciója az épületet használók számára a friss zöldségek és gyümölcsök elérhetőségét és az épületen belül kínált táplálékoknak az átláthatóságát tűzi ki célul. Olyan környezet kialakítását támogatja, ahol az egészséges választás a legegyszerűbb választás.

The WELL Light concept promotes exposure to light and aims to create lighting environments that are optimal for visual, mental and biological health.

A WELL Light koncepció a természetes fény jelenlétét támogatja, a látási, mentális és biológiai egészség számára optimális világítási feltételek meglétére törekszik.

The WELL Movement concept promotes movement, physical activity and active living and discourages sedentary behaviors through environmental design strategies, programs and policies.

A WELL Movement koncepciója elősegíti a mozgást, a fizikai aktivitást, az aktív életet és elriaszt az ülő életmódtól a környezet megfelelő tervezésével, a különböző programokkal és irányelvek bevezetésével.

A WELL Thermal Comfort koncepció célja a produktivitás elősegítése és az ideális hőkomfort kialakítása az épület minden használója számára továbbfejlesztett hűtő-, fűtő rendszerek betervezésével, működtetésével és a rendszer személyre szabhatóságával.

A termikus kényelmet úgy definiálhatjuk, mint „az az állapot, amely kifejezi a termikus környezettel való elégedettséget és azt szubjektív értékelés alapján minősíti”. Szervezetünkben az állandó hőmérsékleti kényelmet a homeosztázis egyik területe a hőszabályozás biztosítja, mellyel egy élőlény bizonyos határok között fenntartja a testhőmérsékletét a környezeti hőmérséklet változása ellenére. Kiegyensúlyozza a hőnyereséget és a hőveszteséget annak érdekében, hogy a test belső hőmérséklete az optimális tartományban, 36-38 ° C (97-100 ° F) maradjon, ezt a hipotalamusz szabályozza.

The WELL Sound concept aims to bolster occupant health and well-being through the identification and mitigation of acoustical comfort parameters that shape occupant experiences in the built environment.

A WELL Sound koncepciójának célja az épületet használók egészségének és jólétének erősítése az akusztikai paraméterek javításával, hogy az épített környezetben tartózkodók is megtapasztalják az akusztikai kényelem előnyeit.

The WELL Materials concept aims to reduce human exposure to hazardous building material ingredients through the restriction or elimination of compounds or products known to be toxic and the promotion of safer replacements. Compounds known to be hazardous to the health of occupational workers and/or known to bioaccumulate or aggregate in the environment are also restricted and in some instances not permitted.

A WELL Materials koncepciója az emberek egészségét védi, az építőanyagokban fellelhető károsanyagok csökkentésével vagy teljes kiküszöbölésével és a megfelelő helyettesítő anyagok népszerűsítésével. Az egészségre veszélyes vegyületek felhasználását szintén szabályozza a WELL.

The WELL Mind concept promotes mental health through policy, program and design strategies that seek to address the diverse factors that influence cognitive and emotional well-being.

A WELL Mind koncepciója a mentális egészség elérését olyan rendelkezésekkel, programokkal és design stratégiákkal támogatja, melyeknek célja a kognitív és érzelmi jóllét kialakulásához való hozzájárulás.

The WELL Community concept aims to support access to essential healthcare, workplace health promotion and accommodations for new parents while establishing an inclusive, integrated community through social equity, civic engagement and accessible design.

A WELL Community koncepció célja, hogy támogassa az alapvető egészségügyi ellátáshoz való hozzáférést, a munkahelyi egészségfejlesztést és a szülők munkába való visszatérését, miközben befogadó, integrált közösséget hoz létre a társadalmi igazságosság, a polgári részvétel és a hozzáférhető formatervezés révén.

Innovation features pave the way for projects to develop unique strategies for creating healthy environments.

A WELL Innováció fejezete a projektek útját segíti, hogy egyedi és innovatív stratégiák kidolgozásával megteremtsék az egészséges környezetet.


olvass tovább...