HÍREK
WELLIRODA PODCAST: HAUNI HUNGÁRIA
CSR Hungary Europa Design különdíj: HAUNI Hungária
Nemzetközi szinten is példaértékű és a kialakult világjárvány viszonyai között fokozottan követendő a pécsi székhelyű Hauni Hungária Gépgyártó tevékenysége a munkavállalók jóllétének, egészségének, optimális munkakörülményeinek megteremtése érdekében. A felelős és fenntartható gazdaság érdekeit képviselő CSR Hungary Europa Design Well Done 2020 munkakörnyezet különdíját elsőként a HAUNI Hungária vehette át kimagasló humánpolitikai gyakorlatának elismeréseként.
A Körber-csoporthoz tartozó, német hátterű nagyvállalat két munkatársát, Varga Zoltán HR és kommunikációs vezetőt, valamint Schmidt Szilvia kommunikációs specialistát és egyben a CSR pályázat jegyzőjét Feuertag Ottó, az Europa Design tulajdonosa, a CSR Hungary különdíj alapítója kérdezte a Hauni munkavállaló-barát szemléletmódjáról és a kiemelkedő munkavállalói well-being és motivációs megoldásokról, tapasztalatokról.
F.O.: A CSR Hungary különdíja több elismerés folytatása, amelyet a fenntarthatóságért és a családbarát munkahelyekért nyertek el. Milyen pályázati anyaggal indultak ez alkalommal és mit jelent Önök számára a díj?
S.Sz.: Nagy elismerés számunkra a Well Done 2020 munkakörnyezet különdíj elnyerése. A Hauninál még 2018-ban létrejött egy komoly csapat, amely a CSR kérdésekkel foglalkozik. Két évvel ezelőtt első lépésként egy alapítvány bevonásával kutyafuttatót újítottunk fel. 2018 év végétől már munkavállalói ötletek alapján szerveztünk önkéntes napokat, idén 11 projektet sikerült megvalósítani. Többek között 275 résztvevővel közel 300 liter festéket kentünk szét Pécsen és a környező településeken, hozzájárulva a környezetünk megszépüléséhez. Pályázati anyagunk részben erről a szemléletformáló CSR tevékenységünkről szólt, valamint azt fejtettük ki, hogy mit jelent a Hauni számára a well being, mitől jó itt dolgozni hosszú évekig. A környezettudatosság területén is sok előrelépés történt, virtuális erőmű programban is részt vettünk.
F.O.: A Hauni egy nagy gyár, amely ipari megoldásokat állít elő. Hogyan becsülik meg az emberi munkaerő értékét egy ipari környezetben?
V.Z.: A Hauni Hungária Gépgyártó Kft. 1994 óta üzemel Pécsett a megye és a régió egyik legnagyobb foglalkoztatójaként. A német nagyvállalat az egyedi gépgyártás világpiacának fontos szereplője. A gazdaságnak ez a területe az átlagot meghaladó szaktudást, tapasztalatot és innovációs készséget követel meg, hiszen a gyártmányok nagyon kis szériában, az aktuális vevők igényeihez igazítva készülnek, ezért csak ritkán van lehetőség rutinná csiszolni egyes munkafolyamatokat.
Nagyon fontos számunkra, hogy kiemelkedő szaktudású munkavállalóink jól érezzék magukat a cégnél, szeressenek ide jönni dolgozni, ezért arra törekszünk, hogy a legjobb munkafeltételeket nyújtsuk számukra. Közel 300 szellemi és 700 fizikai munkavállaló dolgozik a cégnél. Teljesen más munkakörülményeket kíván a két csoport, az egyik az irodai környezetben, a másik a gyártócsarnokokban, amelyekben hatalmas terekben folyik az alkatrészelőállítás, lemezmegmunkálás, összeszerelés. A környezettudatosság egyik alappillére legújabb fejlesztésünk, a környezetbarát fűtés, amelynek során a berendezések hulladékhőjét forgatjuk vissza a levegő fűtésére. Fontos a megfelelő megvilágítás is a gyártócsarnokokban, a tavaly végrehajtott ledes telepítés nemcsak energiatakarékosabb, környezetbarátabb megoldás, hanem javult a megvilágítás minősége is. A környezettudatosság jegyében napkollektorokat használunk, ezzel melegítjük a vizet a zuhanyzókban. Az öt éve elkészült szociális épületünkben a zuhanyzók és öltözők mellett több száz főt befogadó étkező kapott helyet, ahol napi menüből és a la carte ételekből is lehet választani a klasszikustól a zsírszegény és a reformkonyháig. A gyártócsarnokokban víz-, kávé- és ételautomaták is megtalálhatók, jól elválasztva a gyártóterületektől. A foglalkozásegészségügyi szolgáltatásunk keretében nemcsak a betegségek kezelésére helyezzük a hangsúlyt, hanem olyan egészségreform programokat vezettünk be, amelyek segítik a munkavállalók egészségének a megőrzését, építettünk tornatermet, ahol különböző mozgásformákat – pl. gerinctornát, pilátest – lehet gyakorolni. A papírmentességre törekvés, a papírmentes gyár kialakítása szintén stratégiai törekvés nemcsak az irodai, hanem a fizikai munkahelyeken is, a gyárban is okostelefonokat és táblagépeket használnak a dolgozók. 2019-ben 70 tonna papírt takarítottunk meg, és ezt a mennyiséget tovább szeretnénk növelni. A jövő év elejére célkitűzés a papírmentes HR, ezt elektronikai, online eszközök bevezetésével, dolgozói önkiszolgáló elektronikus rendszerekkel, elektronikus aláírás bevezetésével szeretnénk elérni. 2021 végére minimálisra szeretnénk csökkenteni az adminisztratív területeken a papír felhasználását.
F.O.: A Well minősítés is használja a home office munkakörülményeket. Milyen tapasztalataik vannak a munkavégzésnek erről a formájáról, és hogyan szereztek információkat arról, hogy érzik magukat a munkatársak az otthoni munkavégzés közben?
V.Z.: Szellemi munkaköröknél a home office munkatípusra már a járvány előtt is lehetőség volt, akkor a munkaidő 10-15%-át tette ki, a COVID megjelenése óta van, amikor eléri a 100%-ot. A kollégák felé megvan a bizalom a vezetőség részéről, ami szükséges az otthoni munkavégzéséhez. Nagyon jók a tapasztalataink, sok esetben a home office legalább olyan színvonalú munkát eredményez, mintha a munkavállaló az irodában végezte volna, bizonyos esetekben még magasabbat. Munkavállalóink nagyra értékelik a vezetőség bizalmát. A megfelelő fizikai környezetre nagy hangsúlyt fektetünk. A home office munkavégzés önaudittal kezdődik, bizonyos alapvető elvárásoknak meg kell felelni az otthoni irodának, ezt a cég irodaszerek, irodabútorok kedvezményes vásárlásával segíti. A nyár folyamán készítettünk egy home office kérdőívet, amelyet kiküldtünk a vezetőknek és a munkavállalóknak. Sok mindenre rákérdeztünk a műszaki környezettel kapcsolatban is. Ennek a felmérésnek az eredménye lett az IT eszközpark – monitor, dokkoló, kihangosító, fülhallgató – otthoni bővítése, hogy ne csak egy notebookot használjanak a kollégák, hanem szinte ugyanazok a körülmények legyenek meg otthon, mint az irodában. A vezetőknek nagy szerepe és felelőssége van abban, hogy ne szigetelődjenek el a munkatársak. Ezért nagy feladat, hogy folyamatosan tartsák a kapcsolatot a munkavállalókkal. A korábban fizikálisan tartott megbeszéléseket most online platformra helyeztük át. Emellett a rugalmas munkavégzés keretein belül megengedjük, hogy a dolgozóink alkalmazkodjanak az otthoni élethelyzetekhez, és egy-két órában magán teendőiket is elvégezhessék.
F.O.: A pályázati anyagban azt olvastam, hogy mentális állapotra is kap támogatást a dolgozó, pszichológus közreműködésével. Mennyire élnek a dolgozók ezzel a lehetőséggel?
V.Z.: Komplex telefonos tanácsadást nyújtunk a dolgozóinknak, a pszichológus mellett más szolgáltatások is igénybe vehetők. Az ingyenesen hívható számon a megfelelő szakemberekhez irányítják a munkavállalókat. Ezt az újítást a COVID hívta életre, úgy éreztük, hogy bizonyos helyzetekben jó lenne ilyen jellegű segítség. A munkavállalók értékelik a támogatást, amit ezen a fórumon keresztül nyújtunk számukra, használják is a szolgáltatást.
F.O.: Öröm megismerni profi hozzáállásukat. Az új munkatársak érkezésénél milyen gyakorlatuk van integrálásukra és a járvány megjelenése óta változtattak-e bármit az on-boarding folyamaton?
V.Z.: Onboarding folyamatunk van, illetve vezetői szinten mentorprogramunk működik. Természetesen ebben az időszakban is veszünk fel munkavállalókat. Az online onboarding az életünk részévé vált a COVID helyzettel. A vezetőkön ez esetben is sok múlik, a kommunikáció szerepe sokkal jelentősebb, mint korábban. Az integráció történhet online megbeszélések formájában is . Fontos a munkavállaló nyitottsága is és az együttműködés, a társterületek, a kollégák segítsége, közreműködése.
F.O.: Hogy látja, az Önöknél dolgozó fehérgalléros fiatalok milyen irodai környezetet szeretnének, milyen igényeik vannak?
V.Z.: Ha megnézzük a piacot és a kutatásokat, a modern munkakörnyezet és a rugalmas munkaidő sztenderd elvárásoknak számítanak, ezeket mi is tudjuk nyújtani. A munka-magánélet egyensúlya kimondottan fontos számukra. Különböző rendezvényeinken, az Y generációs fórumokon elmondhatják a véleményüket. Ahogy már említettem vannak sportolási lehetőségek, de vannak csocsó asztalaink és egy Xbox termünk, ahol szintén tudnak lazítani. Az outdoor tevékenységekre is odafigyelünk, kutyabarát munkahely vagyunk, kutyafuttatót építünk a cég területén, ahová saját kutyát is be lehet hozni. Részesei vagyunk a TechCsajok online rendezvénynek, itt a fiatal hölgyeket célozzuk meg, hogy bevonzzuk őket a műszaki pályákra.
F.O.: Zárszóként az Önök példamutató teljesítményével mit üzenne a többi HR és kommunikációs vezetőnek, hogy náluk is hasonló élményeket éljenek át és eredményeket érjenek el?
V.Z.: Kommunikáljunk rengeteget a munkavállalókkal, fontos a bevonásuk a folyamatokba, halljuk meg őket és adjunk visszajelzést a számukra!
A CSR Hungary különdíjjal járó 500.000,- értékű WELL előminősítési támogatás célja, hogy a munkahelyek fizikai környezete, valamint a támogató folyamatok a Nemzetközi Intézet elvárásai szerint biztosítsák a munkavállalói jóllétet és közösségi kapcsolatok minőségét. A CSR értékrend és a WELL minősítés logikájának rendszere tökéletesen egymásra épül. Lényegük ugyanis az, hogy a mentális és fizikai biztonság és jóllét már alapelvárás, és a közösségi kapcsolatok (munkahelyi, családi és társadalmi) minőségének fokozásával tud a munkavállaló olyan biztonságos, kiegyensúlyozott életminőséget elérni, mely a munkahelyi teljesítményét is növelheti kisebb ráfordítással, természetesen kevesebb káros hatás mellett.
Ilyen módon a társadalom számára - a WELL minősítést megvalósító - cégek komoly szolgálatot tesznek!
Ezen a linken tudja meghallgatni az interjút!