HÍREK
20 ÉVES AZ ÖSSZECSUKHATÓ CONFAIR ASZTAL
Négy kérdés – négy válasz: Andreas Störiko, designer
Andreas Störiko hosszú ideje dolgozik együtt a Wilkhahn vállalattal. 1992-ben, még diákként hozta létre a mobil konferencia koncepciót, majd két évvel késõbb fejlesztette ki a Confair összecsukható asztalt. A termék különlegessége az, hogy egy lépésben fel lehet hajtani, és ki lehet nyitni, amivel egy egész bútorgeneráció etalonja lett. Az elmúlt két évtizedben a Confair számos díjjal gazdagodott, és a Wilkhahn a mai napig az asztalokból adja el a legtöbbet. A rövid interjú a 20 éves jubileum alkalmából készült a tervezõvel.
Hogy lehet a Confair összecsukható asztal még 20 év után is kortárs?
Az 1990-es évek elején a Wilkhahn alaposan megvizsgálta a trendek alakulását az irodai munka- , és konferencia típusokra vonatkozólag. A kutatások és értékelések azt mutatták, hogy az interakció, és a rugalmasság fogja meghatározni a jövõ munkakörnyezetét. A megoldás a Confair volt, egy egész bútorcsalád. Még tanuló voltam, amikor elõjöttem az összecsukható asztal ötletével, ami egy teljesen új típust, funkciót és designt teremtett. Ennek eredményeképpen számomra és a Wilkhahn számára nagyszerû idõszak következett.
A vállalatok napjainkban a különbözõ céges osztályok helyett egyre inkább a projekt-alapú munkavégzésre helyezik a hangsúlyt, illetve – többek között az internetnek köszönhetõen – a munka egyre közelebb kerül a magánélethez. Mindenki mobil irodákról és rugalmasságról beszél. Szóval beletrafáltunk!
Továbbá az irodaépületek, az irodai terek költségei lassan az egekbe emelkednek – és emiatt igazán versenyképes a Confair összecsukható asztal. A funkcionalitás sokkal fontosabb, mint valaha volt. Mint tudjuk, ez az asztal nagyon könnyen nyitható-csukható és mozgatható, használat közben mégsem billeg vagy imbolyog, nagyon stabil. Ráadásul minden szempontból könnyed és elegáns. A célom a hosszú távon is tartós design volt, hogy a jövõben is mindig úgy ítéljék majd meg a Confairt, mint kortárs bútort. Sok szakértõ már mint klasszikus darab említi az asztalomat.
A Confair adott más termékekhez is ötletet?
Elõször is, a sorozatot kiegészítettük a Logon darabbal. Ez statikus rendszerû, és a Timetable nevû kistestvérével együtt rakásolható. Az asztal az ipar és az új generáció sztenderdje lett. Késõbb a hiányzó láncszem, egy nagyobb, forgatható asztallap, a Timetable Shift is hozzá lett adva a családhoz. Manapság már a legkülönbözõbb asztaltípusok készülnek koherens designnal, illetve a modelleket gyakran kombinálják egységes háttéralapokon. Persze mi is dolgoztunk más területeken is. Az utóbbi tíz évben az „én” könnyen kezelhetõ, kifejezetten a munkahelyi és otthoni igényeknek egyaránt megfelelni képes Aline családom portfóliója is teljessé vált, így új piaci szegmens nyílt meg a Wilkhahn számára. Korunkban ez az ideális irány, a munkát sokan keresztezik a magánéletükkel, és ehhez a Wilkhahn tökéletes megoldás.
Az összecsukható asztal sikere milyen hatással volt tervezõi pályafutására?
Az összecsukható asztal, illetve az azt követõ termékek sikertörténetek. Az iparágtól érkezõ egyéb állásajánlatok persze érdekesek voltak, de én elutasítottam a legtöbbet, mert közvetlen versenytársaimtól jöttek, és nincs értelme annak, hogy másold magad. Már 20 éve dolgozom a Wilkhahn-nál, és még mindig nem fogytunk ki az ötletekbõl. Az Orgatec-en õsszel mutatni is fogunk valamit, és még ennél is több van folyamatban, de részleteket nem árulok el!
Számos országban járt már, és az elõadások-túrák alatt kapcsolatba került egyetemekkel többek között Ázsiában, az Egyesült Államokban és Svédországban is.
Milyen hatások, benyomások érnek egy tervezõt a globalizálódó világban?
Amerikában jártam egyetemre, és jól ismerem Svédországot és Olaszországot, mert hosszú ideig éltem ott. Ugyanakkor az elõadások-túrák nem adnak olyan mély betekintést. A globalizáció hatalmas lehetõségeket kínál az iparhálózatban és a marketingben, de kockázatos is a minõségi alkatrész-beszállítást illetõen, különösen azért, mert a mi termékeinknek tökéletesnek kell lenniük. Ami az én meggyõzõdésemet illeti, nos, azt nem különösebben befolyásolják az irányzatok. Ez egy különleges design, amit a nemzetközi ügyfelek kívánnak, a forma és a funkció tökéletes szintézise, mégsem egy univerzális, mindennapi tömegáru. A Wilkhahn jó okkal ráírja a csomagolásárára, hogy „Design made in Germany”. Mindent összevetve az általános folyamatok, fõleg az információk áramlása jelentõsen felgyorsultak. És sajnos gyakran a rövid távú, agresszív reklámozás, a gerjesztett médiahisztéria az oka annak, hogy sok jó ötlet kiég, mielõtt igazán kiforrhatott volna. A jó ötletekhez idõre van szükség. Amikor ösztöndíjas tanuló voltam Amerikában, és az összecsukható asztalt terveztem, faxon és a Fedexen keresztül leveleztem a modellépítõmmel – ez ma már elképzelhetetlennek tûnik! Neki pedig nem csak megépíteni kellett az összecsukható asztalt, de még be is kellett mutatnia azt a Wilkhahn-nak helyettem. Így ment ez annak idején, és nagyon jól mûködött. Azóta persze közelebb is dolgozunk már egymáshoz, és a kommunikáció is sokkal hatékonyabb.
Bõvebben a termékrõl